Bel-me-niet register in top 3 meldingen ConsuWijzer
ConsuWijzer ontving in het eerste half jaar van 2015 de meeste meldingen over het recht op garantie bij ondeugdelijke producten of diensten. De top 3 wordt gecomplementeerd door vragen en klachten over rekeningen en betalen, plus wervingsmethoden en reclame (inclusief het Bel-me-niet-register).
Ruim 29.000 meldingen kwamen in totaal binnen in de eerste zes maanden van dit jaar. Hieruit maakt het consumentenloket van Autoriteit Consument & Markt (ACM) op dat bij consumenten veel vragen en misvattingen bestaan over hun rechten bij ondeugdelijke producten. Ze voelen zich vaak door verkopers van het kastje naar de muur gestuurd. Om van het gedoe af te zijn, overwegen veel consumenten om reparaties dan maar zelf (deels) te betalen of om een geheel nieuw product te kopen.
BMNR
ConsuWijzer registreerde tevens uit welke sectoren de meeste meldingen vandaan kwamen:
1. Telecombedrijven
2. Energiebedrijven
3. Detailhandel non-food (elektronica en huishoudelijke apparaten)
Bij vragen en klachten over telecom- en energiebedrijven ging het met name om consumenten die het niet eens zijn met hun rekening. Bij ruim de helft van de meldingen over de detailhandel non-food ging het om vragen van consumenten over hun rechten bij een ondeugdelijk of afwijkend product. De hoeveelheid meldingen over het niet gebruiken van het Bel-me-niet-register door telemarketeers, is gedaald naar 6%. Ter vergelijking: in het eerste halfjaar van 2013 ging nog 10% van alle meldingen over ongewenste telefonische verkoopgesprekken.
- BMNR
- wervingsmethoden
- Bel-me-niet register
- Autoriteit Consument & Markt
- telecom
- halfjaarlijks rapport
- garantie
- ConsuWijzer
- meldingen