Digital Transformers Award 2015 naar Philips
Robert van Geffen, global digital marketing strategy & technology leader bij Philips, is uitgeroepen tot de beste digitale change-maker van Nederland. ‘Door resultaten te leveren claim je een positie aan tafel bij meer senior personen om over verandering en strategie te praten.’
Zes finalisten maakten dit jaar kans op het winnen van de Digital Transformers Award. Naast Van Geffen waren dat Bas Touw (Nuon), Caspar Fraiture (VvAA), Maarten Stramrood (Ziggo), Mijke Broeders (Efteling) en Wolter van Haersma Buma (Transavia). Voorafgaand aan de uitreiking in Amsterdam moesten zij allen een pitch geven en aansluitend een top 3 samenstellen waarop de uiteindelijke winnaar is vastgesteld. ‘Deze erkenning is voor mijzelf natuurlijk erg leuk, al bereik je zoiets nooit zonder een sterk team om je heen’, vertelt Van Geffen nuchter aan CustomerFirst. ‘Tegelijkertijd is dit een geweldige waardering én stimulans voor Philips als organisatie. Wij zijn echt aan het transformeren. De gezondheidszorg verandert en het gedrag van mensen ook, dus Philips verandert mee. Dankzij digitale vooruitgang worden diagnoses steeds sneller gesteld en kunnen we efficiënter ziektes genezen en patiënten ondersteunen.’
Bij de uitreiking gaf Ben Holewijn van Newpeople, één van de organisatoren van de prijs, te kennen dat verandering noodzakelijk is voor bedrijven om concurrerend te blijven met andere landen. ‘Jonge mensen spelen hier een cruciale rol bij. Dat zien we bij de finalisten van de award, die bijna allemaal onder de 40 zijn’, meent hij. De 36-jarige Van Geffen ziet dat desgevraagd toch anders: ‘Het gaat niet zozeer om leeftijd, maar veel meer om de attitude van een persoon. Dat je over een bepaalde passie en drive beschikt om een organisatie te laten kantelen in een bepaalde richting om de marktpositie te kunnen waarborgen. Je moet mensen mee kunnen krijgen in die beweging. In mijn optiek gaat het hierbij niet zozeer om strategie, dat is een buzzwoord. Mij gaat het echt om resultaten leveren. Daarmee claim je een positie aan tafel bij meer senior personen om over verandering en strategie te praten.’
Klantdata
In de ruim acht jaar die Van Geffen nu voor Philips Healthcare werkt, heeft hij de organisatie van dichtbij zien ontwikkelen. ‘Op allerlei fronten lagen we achter qua digitale mogelijkheden. CRM-data waren bijvoorbeeld niet op orde en er werd inside out gedacht in plaats van andersom. Drie jaar terug hebben we een digitale transformatie in gang gezet. Zo is onze website inmiddels van buiten naar binnen gekeerd met behulp van klantenfeedback. We zijn echter nog niet klaar. Qua contentmanagement zie ik nog veel mogelijkheden - de kennis over klanten is tenslotte voorradig - en daarnaast zijn er interessante e-commerce mogelijkheden op het vlak van de ‘connected producten’. Zoals een kindertandenborstel waarvoor zowel kinderen als ouders getraind worden om op een bepaalde manier te poetsen. Dit zorgt ervoor dat het aantal tandartsbezoeken omlaag gaat’, illustreert Van Geffen. De wearablestrend maakt volgens de ‘beste digitale change-maker van Nederland’ duidelijk dat achterover leunen er niet meer bij is. ‘Iedereen is op de één of andere manier online, dus je moet digitaliseren!’
Philips won afgelopen donderdag eveneens de Gouden Oor Award 2015 voor beste feedbackmanagement.
- feedback
- verandermanagement
- digital change-maker
- healthcare
- klantgegevens
- wearables
- Digital Transformers Award
- CRM
- Philips
- connected producten
- klantdata
- Robert van Geffen