Fintech-startups Sowdan en Zeker.Me roeren zich
De Rotterdamse startup Sowdan laat weten € 2,1 miljoen te hebben opgehaald bij investeerders. Eén daarvan is Pieter Schoen, oprichter van Nederlandse Energie Maatschappij (NLE). Ook Zeker.Me, een Nederlandse fintech met een focus op een optimale klantbeleving, staat nadrukkelijk in de belangstelling.
Sowdan gaat de investering gebruiken om 24/7 real-time betalingsverkeer mogelijk te maken tussen verschillende banken. Onder meer in Zweden, Denemarken en Engeland is zo’n betalingsapplicatie al gebruikelijk(er). Investeerder Pieter Schoen gelooft in dit concept: ‘Geld overboeken van een bank en dit direct op een rekening van een andere bank ontvangen kan nog steeds niet in Nederland. Vreemd natuurlijk. Hier zijn zelfs al Kamervragen over gesteld. De hoogste tijd om hier verandering in aan te brengen.’ Hij verwacht dat de mobiele telefoon uiteindelijk de portemonnee gaat vervangen.
Momenteel bevindt Sowdan zich nog in de testfase. Begin volgend jaar heeft een tweede financieringsronde plaats, waarbij gemikt wordt op een investering van € 20 miljoen. Oprichters Maurits Grosfeld en Mark Kalse zijn in ieder geval verheugd over het binnenhalen van Schoen als investeerder. ‘Als geen ander heeft hij laten zien hoe je een moeilijke markt openbreekt die wordt gedomineerd door een paar grote spelers. Samen met Pieter gaan wij het betalingsverkeer op z’n kop zetten!’
Geen polisnummer
Voor het vergroten van haar naamsbekendheid is Zeker.Me, een jong fintech-bedrijf dat via slimme technieken en data gepersonaliseerde schadeverzekeringen aanbiedt, in zee gegaan met adviesbureau Lubbers De Jong. Op basis van het Facebook-, Twitter- of Linkedinprofiel en andere gegevens die de gebruiker deelt met de startup, personaliseert Zeker.Me elk verzekeringspakket. Oprichter Nick van der Meij stelt dat slim gebruik maken van data de toekomst heeft. ‘We werken niet met polisnummers en met dikke pakken papier. Als gebruikers schade willen melden, is dat met een simpel WhatsAppje geregeld. Gemak staat namelijk voorop bij de jonge, digitale consument.’
Ook klanten van Ditzo kunnen sinds kort hun schade melden via WhatsApp.
- personalisatie
- Zeker.Me
- investeringsronde
- data
- Pieter Schoen
- fintech-startups
- Sowdan
- klantbeleving