BioTrust voorziet groei biometrische authenticatie
‘De komende 1-2 jaar komt er een echte doorbraak op het gebied van biometrie. Voor de consument betekent dit eindelijk een wereld zonder die vreselijke wachtwoorden. Ingewikkelde readers of scanners zijn dan niet meer nodig voor een online transactie, een transactie autoriseer je middels een stem- of gezichtsauthenticatie.’ Dat voorspelt Patrick Dekker, ceo van de nieuwe onderneming BioTrust.
BioTrust is ontstaan door de fusie van VoiceTrust, een internationale speler op het gebied van biometrische spraaktechnologie, en USoft, een Nederlandse softwareleverancier gespecialiseerd in de ontwikkeling van zakelijke applicaties in diverse sectoren (healthcare, reisbranche, logistiek).
De nieuwe onderneming wordt financieel ondersteund door Ramphastos Investments, het investeringsbedrijf van de Nederlandse ondernemer Marcel Boekhoorn. De organisatie investeerde het leeuwendeel van de € 80 miljoen die momenteel is geïnvesteerd in BioTrust. Deze partij biedt ‘multimodale biometrische authenticatietechnologieën’ die een combinatie van persoonlijke informatie en fysieke eigenschappen (stempatronen, gezichtsvormen) gebruiken om gebruikers te herkennen en te verifiëren. Met ruim 1,5 miljoen gebruikers is het bedrijf naar eigen zeggen een leidende speler in de wereldwijde biometriemarkt op dit moment. De aangeboden technologieën omvatten onder meer stem- en gezichtsherkenning voor beller-authenticatie, accountherstel en selfservicetoepassingen.
In de lift
Analisten van onder andere Tractica voorspellen de komende drie jaar een forse stijging van uitgaven aan biometrische authenticatie. Redenen voor deze groei zijn een toenemende bezorgdheid over identiteitsfraude, een verhoogde acceptatie van en vertrouwdheid met biometrische oplossingen door consumenten plus erkenning door bedrijven van de toegevoegde waarde van stem- en gezichtsauthenticatie die naadloos is geïntegreerd met bestaande systemen, zoals wachtwoorden, tokens en apparaten. Patrick Dekker, ceo BioTrust, geeft desgevraagd tekst en uitleg op deze plek.
Hoe kan de toenemende bezorgdheid over identiteitsfraude bijvoorbeeld worden verklaard?
‘De afgelopen jaren stelen hackers steeds vaker klantgegevens of wordt zelfs de identiteit gehackt van de persoon. Eén op de twintig Nederlanders is het slachtoffer van identiteitsfraude, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden over de periode 2008-2012. Ondanks dat mensen zich bewust zijn van de risico’s, gaat men nog steeds gemakkelijk om met bijvoorbeeld wachtwoorden. Gemiddeld hebben mensen twintig wachtwoorden en dat is niet meer te onthouden. Wachtwoorden worden daardoor te eenvoudig. Social engineering is één van de grootste risico’s op identiteitsfraude. Mensen ontsluiten zelf hun identiteit, waardoor fraudeurs aan de slag kunnen.’
Consumenten zouden biometrische oplossingen accepteren. Waaraan moet zoal worden gedacht?
‘Nadat Apple met de invoering van vingerafdrukherkenning een eerste belangrijke stap heeft gezet richting consumenten, lijkt de acceptatie steeds sneller te gaan. Onder andere banken zijn op dit moment met eerste pilots op het gebied van biometrie bezig. Voorbeelden zijn het inloggen met stem of gezicht in apps of webportals.’
Meer erkenning voor stem- en gezichtsauthenticatie, begrijpen we. Aan wat voor soort bedrijven moet worden gedacht en in welke sectoren?
‘Op dit moment zijn financiële instellingen wereldwijd met de introductie van deze biometrische beveiliging bezig. Ook luchthavens maken al langer gebruik van biometrische oplossingen voor toegangscontrole. Een voorbeeld hiervan is het Privium-systeem op Schiphol, dat gebruik maakt van een irisscan.
Welke gevolgen gaat dit alles hebben? En wanneer?
‘De ontwikkelingen gaan snel. De komende 1-2 jaar komt er een echte doorbraak op het gebied van biometrie. Voor de consument betekent dit eindelijk een wereld zonder die vreselijke wachtwoorden. Als consument kan je dan eindelijk je online bestellingen doen zonder ingewikkelde readers of scanners. De transactie autoriseer je dan gemakkelijk middels een stem- of gezichtsauthenticatie. Maar denk bijvoorbeeld ook aan toegang tot panden op basis van gezichtsherkenning, waardoor het risico op diefstal en verlies van je badge niet meer bestaat. Eindelijk komen dan gebruiksgemak en veiligheid met elkaar in balans. Vandaag de dag zijn dat nog twee gescheiden werelden; wanneer authenticatie zeer eenvoudig is, dan is het niet veilig en als het zeer veilig is dan laat het gebruiksgemak te wensen over.’
- authenticatie
- spraaktechnologie
- stemherkenning
- BioTrust
- gezichtsherkenning
- biometrie
- Marcel Boekhoorn
- klantgegevens
- identiteitsfraude