Chatbot Sweetie wint innovatieprijs
Sweetie, het digitale lokmeisje van Terre des Hommes waarmee webcamseks met kinderen wordt aangepakt, is in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de Accenture Innovation Awards 2015. Sweetie 2.0 won in de categorie Safe & Secure Society.
Directeur Albert Jaap van Santbrink van Terre des Hommes nam vrijdag de prijs in ontvangst: een Blauwe Tulp plus een cheque ter waarde van € 20.000. ‘De prijs is andermaal een erkenning voor de innovatieve manier waarop Terre des Hommes kindermisbruik aan de kaak stelt en aanpakt. Met technologie en innovatie zijn we in staat om online kinderuitbuiting te stoppen. Dagelijks zijn 750.000 mannen via internet op zoek naar seks met kinderen. We zijn heel blij dat onze aanpak breed wordt gewaardeerd. De Accenture Innovation Award stimuleert ons om door te gaan op dit pad, zodat onze missie slaagt’, gaf hij te kennen.
Met Sweetie zette de charitatieve instelling in 2013 webcamseks op de internationale kaart. In tien weken tijd wist Terre des Hommes 1.000 individuen op te sporen die via internet op zoek zijn naar kinderen voor seks. Sweetie 2.0, dat momenteel in ontwikkeling is, gaat een stap verder: chatbots gaan in combinatie met digitale nep-kinderen (avatars) duizenden online chatrooms monitoren om mannen die op zoek zijn naar seks met kinderen op te sporen, te identificeren, ontmoedigen, waarschuwen en af te schrikken. Voor dit project werkt Terre des Hommes samen met politie, gespecialiseerde bedrijven en universiteiten. Albert Jaap van Santbrink: ‘Met alleen arrestaties lossen we het probleem niet op, webcamseks moet ook preventief worden aangepakt.’
Blauwe Tulpen
In totaal reikte Accenture negen Blauwe Tulpen uit. Hierbij de overige winnaars op een rij:
Health & Wellbeing – WeVolver
Fair Food – Carezzo
Personalized Shopping & Paying - Yippie!
Seamless Travel & Transportation – Cocopallet
Perfect Cities - LOFT2GO
The Internet of Me – BUX
Clean & Affordable Energy - The Nerdalize Cloud
Smart Manufacturing - Fleet Cleaner
Circular Economy - GoodHout – Coconut Husk Board
Met 18.864 stemmen ging de Publieksprijs naar: Little Hero (veilige couveusekleding)
Innovator van het jaar
Jeroen Tas, ceo Healthcare Informatics, Solutions & Services bij Philips, is uitgeroepen tot Innovator of the Year 2015. Deze onderscheiding is bestemd ‘voor die persoon die afgelopen jaar een buitengewone bijdrage heeft geleverd aan innoverend Nederland’. De keuze voor Tas werd niet zonder reden gemaakt, aldus de jury: ‘Onder leiding van Jeroen is Philips sterk aan het moderniseren en innoveren en gaat het bedrijf steeds meer functioneren als een real-time, connected enterprise. Bovendien transformeert Philips onder zijn leiding tot bedrijf waarbij IT een kritische facilitator is van digitale proposities naar klanten. Co-creatie, real-time gegevensverwerking, agile-werkwijzen en cloud computing zijn daarbij kernbegrippen.’
Winnaars 2014.
- Accenture Innovation Awards
- chatbot
- Sweetie
- Philips
- Jeroen Tas
- Blauwe Tulpen
- Innovator of the Year
- Terre des Hommes