Hardwell haakt in op chatbottrend
Hardwell heeft - naar eigen zeggen als eerste artiest in de internationale muziekscene - een eigen chatbot gelanceerd voor Facebook Messenger. De Nederlandse dj wil op deze manier de interactie met zijn fans 'naar een hoger en persoonlijker niveau brengen'.
De chatbot biedt fans verschillende manieren om met Hardwell in contact te treden en zijn leven te volgen. Zo is zijn radioshow ‘Hardwell on Air’, waar wekelijks meer dan 50 miljoen luisteraars op afstemmen, direct verbonden aan de bot. Luisteraars kunnen de show beïnvloeden op interactieve wijze en met opmerkingen, die de dj zelf volgt en beantwoordt tijdens de uitzending. Door een audiobericht in te spreken kunnen fans ook zelf in de show komen via het onderdeel 'Fan shout-out of the week'. Externe apps zijn niet langer nodig, alles speelt zich af met behulp van de Messenger-app.
Meer in petto
Binnen afzienbare tijd is het eveneens mogelijk om Hardwell-merchandise aan te schaffen via de chatbot. In een later stadium zullen fans binnen de app-omgeving waarschijnlijk ook concerttickets kunnen kopen. Via Messenger heeft Hardwell een potentieel bereik van 900 miljoen gebruikers, aldus ontwikkelaar We Make Awesome Sh.
Facebooktopman Mark Zuckerberg kondigde in april dit jaar de botfunctionaliteit aan. Duizenden chatbots zijn inmiddels actief op het platform.