Pokémon Go is nog maar in een paar landen vrijgegeven door Nintendo, maar de op augmented reality gebaseerde mobiele game is nu al uitgegroeid tot een enorme hit. Ook in Nederland zijn de spelers, lopend over straat met de smartphone in de hand op schouderhoogte, direct herkenbaar. Zomaar een spelletje is het echter niet. Volgens marketingexpert Jayson DeMers herbergt Pokémon Go zeven waardevolle marketinglessen.
Op het platform van Forbes duidt DeMers welke marketingprincipes hij herkent:
Door middel van goede ‘branding’ kun je vrijwel alles aan de man brengen. Pokémon is niet nieuw - de karakters en de kwaliteit van de game kennen we al 20 jaar - maar zonder goede marketing was Pokémon Go nooit tot deze hoogte gestegen.
Timing is evident. Pokémon Go is gelanceerd tijdens de start van de zomer, als kinderen vakantie hebben, festivals plaatshebben en mensen allerlei redenen zoeken om naar buiten te gaan en een rondje te lopen. Het moment van lanceren is bewust gekozen.
Social bewijs betekent alles vandaag de dag. In deze moderne tijden worden geen producten aangeschaft zonder klantreviews. Aandacht voor een bedrijf is er niet, als niemand daar over praat. Deze mobiele game maakt social bewijs zichtbaar; als jij aan de lopende band ziet dat mensen plezier hebben met hetzelfde spel, dan is het haast onmogelijk dat je niet op z’n minst nieuwsgierig wordt.
Een gevoel van identiteit leidt tot loyaliteit. Pokémon Go bevat meerdere identiteitsfactoren, waaronder een gevoel van nostalgie. Degenen die het speelden toen de game uitkwam in 1996, krijgen vrijwel automatisch opnieuw warme gevoelens. Ook het sportieve element draagt bij aan loyaliteit, want je moet kiezen voor welke van de drie rivaliserende partijen jij bent. Kortom, je wilt de ander verslaan.
Een stevige advertentiecampagne is niet meer benodigd. Hoeveel advertenties heb jij voorbij zien komen voorafgaand aan de lancering van Pokémon Go? Waarschijnlijk niet één. Het succes van deze mobiele game is afhankelijk van marketing en de virale factoren zoals hierboven beschreven. Je hebt geen enorm budget nodig om een effectieve marketeer te zijn. ‘You just have to connect with people.’
Beloon continue investeringen. Wil je de klantloyaliteit vergroten, dan moet je je gebruikers belonen voor hun blijvende investeringen in jouw product. Spelers van Pokémon Go kunnen bonussen en stimulansen verdienen om een hoger level te bereiken, of simpelweg blij worden door al wandelend nieuwe of zeldzame figuurtjes te vangen. Beloningen zorgen ervoor dat mensen blijven gamen.
Lage leercurves resulteren in hogere adoptiegraden. Je hebt geen formele ‘tutorial’ of instructies nodig om deze mobiele game te spelen. De basics zijn makkelijk op te pakken: je hoeft alleen rond te lopen, af en toe op je smartphone te kijken en alert te blijven op een trillende telefoon (teken dat een Pokemon nabij is). Betrek ze erbij.
‘Een goede toepassing van deze lessen in jouw organisatie leidt zeer waarschijnlijk tot een toename van zowel nieuwe klanten als het behoud van klanten’, stelt de Amerikaanse marketingexpert. ‘Het begint natuurlijk met een goed product - was Pokémon Go slecht geweest dan was het nooit zo grootschalig opgepikt - maar bovenstaande stappen helpen je zeker verder!’ Lees ook op Marketingfacts meer over de achtergrond van Pokémon Go.