Klantcommunicatie vaker via WhatsApp
Om bedrijven in staat te stellen via WhatsApp met hun klanten te communiceren, heeft de berichtendienst zijn privacyvoorwaarden aangepast. Het idee bestaat om de gebruikersinformatie te delen met moederbedrijf Facebook, met als uitgangspunt meer gerichte advertenties op dat platform.
‘Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht’, illustreert WhatsApp. ‘Velen van ons ontvangen deze informatie momenteel op een andere manier, bijvoorbeeld via een sms-bericht of een telefoontje. Wij willen deze functies testen in de komende maanden, maar moeten onze voorwaarden en ons privacybeleid hier eerst op aanpassen.’ Het is voor het eerst in vier jaar tijd dat het bedrijf haar privacybeleid wijzigde.
Uitschakelen
Gebruikers die niet willen dat hun WhatsApp-gegevens door Facebook worden gebruikt om persoonlijke advertenties te tonen, kunnen het delen van accountgegevens uitschakelen. Korte uitleg: start de app, ga naar de sectie Instellingen, vervolgens naar Account en zet de schakelaar ‘Deel mijn accountinformatie’ uit.
Het gewijzigde beleid komt te laat voor het Nederlandse bedrijf Watermelon, dat eind juli haar faillissement moest aanvragen.