Hofstad snapt digitale dienstverlening
Gemeente Den Haag is van alle gemeenten in Nederland het verst met digitale dienstverlening. Dat blijkt uit recent onderzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Waar ‘s-Gravenhage een overall score van 90% behaalde, eindigde gemeente Franekeradeel onderaan de ranking met een digitale volwassenheid van 28%.
Afgelopen twee jaar kwam de Hofstad eveneens al als nummer 1 uit de bus bij dit jaarlijkse onderzoek. Verantwoordelijk wethouder Rabin Baldewsingh is logischerwijs blij met de verkiezing. ‘Het ministerie noemt ons voor het derde jaar in successie de best scorende gemeente op het gebied van digitale dienstverlening. Het blijft een hele eer. Maar deze erkenning is natuurlijk geen reden voor ons om achterover te leunen. We blijven goed luisteren naar de burger en ondernemer.’
Digitaal in de lift
De actuele onderzoeksuitkomsten leren verder dat in landelijk opzicht 88 procent van veelgevraagde producten zoals huur- of zorgtoeslag, studiefinanciering of parkeervergunningen, inmiddels digitaal beschikbaar is. De gemiddelde digitale volwassenheid van producten bedraagt 71 procent. Vorig jaar was dat nog 68 procent. Anders gezegd wordt het in algemene zin steeds eenvoudiger om producten online aan te vragen en vooraf ingevulde gegevens te gebruiken.
In juli dit jaar maakte de Haagse gemeente bekend de succesvolle pilot met WhatsApp te continueren. Meer over het bezoek van de CustomerFirst-redactie aan het KCC van Den Haag lees je in de rubriek Kloppend Hart van uitgave 09-2016.
- burgercontact
- luisteren naar burgers
- onderzoek
- digitale dienstverlening
- Deloitte
- digitale volwassenheid
- KCC
- gemeente Den Haag