Starbucks voegt AI toe aan mobiele app
Koffieketen Starbucks maakt het klanten begin volgend jaar mogelijk te bestellen via een chatbot. Onder de noemer My Starbucks Barista wordt de optie geïntegreerd in de mobiele app van het bedrijf. Een spraakcommando of een appje is straks afdoende voor het verkrijgen van een latte macchiato bijvoorbeeld.
De chatbot is in staat de context te herkennen en stelt op basis daarvan vervolgvragen. Het systeem werkt naar eigen zeggen ‘ongeëvenaard snel en gemakkelijk’. Starbucks verwacht met de introductie van de ‘baristaservice’ de klantloyaliteit- en betrokkenheid te verhogen. De app wordt eerst in een gelimiteerde bètaversie geïntroduceerd voor iOS, Android volgt later in 2017.
Starbucks presenteerde de nieuwe besteloptie tijdens een investeerdersdag. Daar maakte de koffieketen eveneens bekend één-op-één personalisatie in e-mails en de app uit te breiden. Tot nu toe leverden gepersonaliseerde beloningen in e-mails al een verdubbeling van de respons op ten opzichte van eerdere campagnes. Begin volgend jaar wordt het gepersonaliseerde aanbod uitgebreid met aanbevelingen voor toevoegingen tijdens een mobiele bestelling, melden diverse Amerikaanse media.
- klantloyaliteit
- bestellingen plaatsen via spraak of tekst
- chatbot
- mobiele app
- barista
- Starbucks
- kunstmatige intelligentie
- beloning
- AI
- aanbeveling