E-mail leidt tot gros reclameklachten
Bijna negentig procent van de klachten die in 2016 binnenkwamen bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg ging over e-mail. Dat maakt de DDMA Privacy Autoriteit vandaag bekend in haar jaaroverzicht.
Mensen vinden het vooral vervelend als ze mail ontvangen terwijl ze zich al hadden uitgeschreven of zelfs nooit hadden aangemeld. Ook niet werkende of ontbrekende uitschrijflinks staan hoog op de klachtenlijst.
Social media
Naast e-mail was slechts een klein aantal van de binnengekomen klachten gericht op telemarketing: zeven procent in 2015 en nog maar twee procent in 2016. Andere klachten waren gericht op post (6% in 2016), cookies (2%), social media (2%) en streetmarketing (1%). Deze drie kwamen vorig jaar niet voor in de lijst.
Het Privacy Waarborg is een keurmerk, uitgegeven door brancheorganisatie DDMA, waarmee organisaties laten zien dat zij op een verantwoorde en zorgvuldige omgaan met persoonsgegevens. Hebben consumenten het gevoel dat dit niet het geval is, dan kunnen zij een klacht indienen bij het klachtenloket.
In 2016 ging het grootste deel van de klachten over organisaties die niet zijn aangesloten bij het Privacy Waarborg (61% in 2015, 85% in 2016). Ruim driekwart van de klachten is opgelost nadat de Privacy Autoriteit contact opnam met de betrokken organisatie. Overige klachten bleken niet gegrond of zijn doorverwezen.
Datagedreven
De voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit, Jan Hoek, stelt dat de klachten kunnen leiden tot verbeteringen bij organisaties en groter vertrouwen van de consument. ‘Bovendien is een klacht een teken dat consumenten actief bezig zijn met privacy en zich bewust zijn van de risico’s en waarde van hun gegevens. Dat is ontzettend belangrijk in een samenleving die steeds meer datagedreven wordt.’
- Privacy Autoriteit
- reclame
- Privacy Waarborg
- privacy
- social media
- datagedreven
- telemarketing
- DDMA
- consumenten
- klachten