Sensoor neemt chatdienst Humanitas over

Sensoor neemt chatdienst Humanitas over
  • 18 april 2017
  • Redactie

Sensoor, een landelijke hulplijn voor mensen die graag een gesprek willen voeren, neemt de chatdienst Het Luisterend Oog over van Humanitas. Jaarlijks voeren de 75 vrijwilligers er zo’n 7.000 gesprekken, vooral met jonge mensen.

Volgens de organisatie is 60 procent van de chatters tussen de 16 en 30 jaar oud en steeg het aantal chatgesprekken in 2016 met 20 procent. Met name psychische problemen zoals depressie, zelfbeschadiging en angst komen aan bod. De vrijwilligers luisteren, denken en leven mee en geven een steuntje in de rug. Hierbij worden ze getraind en begeleid door beroepskrachten.

Financiering
Naast de chat biedt Sensoor ook gesprekken per e-mail en telefoon. In totaal ging het in 2016 om ruim 250.000 gesprekken. De overname van Het Luisterend Oog is noodgedwongen, omdat Humanitas de dienst niet op lokaal niveau gefinancierd kon krijgen. Omdat Sensoor zelf ook een chatdienst aanbiedt, met 18.000 gesprekken per jaar, wordt de komende tijd onderzocht hoe beide diensten kunnen samengaan.


comments powered by Disqus