Albert Heijn biedt productinfo via augmented reality
Albert Heijn biedt klanten sinds deze week de mogelijkheid om met behulp van augmented reality meer te weten te komen over de inhoud van hun winkelmandje. De app AH Productscanner ‘leest’ etiketten en voorziet gebruikers van informatie over de ingrediënten, voedingswaarden, allergenen, recepten en herkomst van deze producten.
Volgens Marit van Egmond, directeur merchandising & sourcing bij de supermarktketen, voorziet de app in een behoefte: ‘Klanten vinden het steeds belangrijker te weten wat er in producten zit die ze bij ons kopen en waar ze vandaan komen. Maar dat niet alleen: ze zijn ook op zoek naar lekkere recepten. Deze informatie hebben we natuurlijk allemaal maar kunnen we niet kwijt op het etiket of bij beschrijvingen op onze site. Met behulp van nieuwe technologieën brengen we de informatie nu binnen handbereik tijdens het winkelen.’
Bewegende animatie
Deze informatie verschijnt met augmented reality op het scherm van de smartphone door een etiket te scannen. Een bewegende animatie is zichtbaar als laag over het product. Zo toont de verpakking met scharrelkip een weiland met daarin een boom, een kar een aantal kippen, terwijl er een rivier met zwemmende zalm zichtbaar is na het scannen van een bakje zalmfilet. Via een intormatieknop krijgen gebruikers vervolgens toegang tot productinformatie.
In de eerste fase kunnen 35 producten uit het vlees-, vis-, kip-, en vleeswarenschap worden gescand met de app, die beschikbaar is voor iOS en Android. Deze producten krijgen een sticker op de verpakking die verwijst naar de scanner. Het aantal scanbare producten wordt de komende tijd stap voor stap uitgebreid naar alle AH eigen merk-producten.
- Marit van Egmond
- supermarkt
- productscanner
- scannen
- smartphone
- AR
- productinformatie
- klantgemak
- augmented reality
- Albert Heijn