VUmc spreidt inkomend telefoonverkeer
Het VUmc meldt positieve resultaten na de invoering van een nieuw telefoonsysteem in mei. Patiënten die naar één van de poliklinieken van het Amsterdamse ziekenhuis bellen, kunnen voortaan kiezen om zich terug te laten bellen in plaats van in de wacht te blijven staan. Dit leverde onder meer een verkorting van de wachttijd met 32 seconden op.
Het nieuwe telefoonsysteem werkt met een webapplicatie van het Zweedse TeleQ. VUmc stelt het eerste Nederlandse ziekenhuis te zijn dat hiermee werkt. ‘Het terugbellen neemt niet meer tijd in beslag dan wanneer de beller aan de lijn zou blijven’, aldus VUmc-projectleider Laura Krijgsman. ‘Als een patiënt toch kiest om te blijven wachten, kan hij bij een lange wachttijd alsnog kiezen om teruggebeld te worden.’ Ook kunnen patiënten afspraken makkelijker afzeggen en worden verwijzers met voorrang behandeld in de wachtrij. Dit komt omdat polikliniekmedewerkers nu overzicht hebben over het inkomende telefoonverkeer. Zij weten hoeveel patiënten en artsen in de wachtrij staan.
Hoge patiënttevredenheid
Inmiddels zijn alle poliklinieken overgestapt op het nieuwe telefoonsysteem. Hierdoor is de wachttijd aan de telefoon met 32 seconden verminderd, de terugbelnauwkeurigheid is negentig procent en de patiënttevredenheid en medewerkerstevredenheid is hoog. Dit blijkt uit een tevredenheidsonderzoek over het nieuwe systeem. Krijgsman: ‘Zo'n 91 procent van de patiënten geeft aan dat ze de mogelijkheid om teruggebeld te worden een goede toevoeging vinden. En 88 procent van de medewerkers is (zeer) tevreden over het nieuwe systeem.’
Het ziekenhuis optimaliseert de komende maanden het nieuwe telefoonsysteem. De telefonische bereikbaarheid blijft een belangrijk aandachtspunt. ‘We constateren dat nog maar 37 procent van de patiënten kiest voor de terugbeloptie. Patiënten blijven aan de telefoon wachten, omdat ze nog niet bekend zijn met de terugbeloptie. Bij de poliklinieken die langer met het telefoonsysteem werken, zien we dit percentage stijgen. Het vertrouwen dat je daadwerkelijk teruggebeld wordt, neemt langzamerhand toe.’
- terugbellen
- VUmc
- Laura Krijgsman
- TeleQ
- telefoon
- wachttijd
- zorg
- patiënttevredenheid
- service
- ziekenhuis
- patiëntcontact