Jongeren niet per se digitaal vaardiger dan oudere generaties
Mensen die na 1980 zijn geboren, zogeheten ‘digital natives’, zijn niet per definitie vaardiger in het omgaan met techniek dan oudere generaties. Dat concluderen wetenschappers Paul Kirschner en Pedro De Bruyckere in hun onderzoek ‘The Myths of the Digital Native and the Multitasker’.
Het Nederlands-Belgische onderzoeksduo stelt dat het opgroeien met techniek als internet, mobiele telefoons, gameconsols en andere digitale gadgets niet automatisch betekent dat je deze techniek beter beheerst dan mensen die hiermee op latere leeftijd in aanraking zijn gekomen.
Ook digital natives moeten hun digitale vaardigheden ontwikkelen en leren deze op de juiste manier te gebruiken. Daarnaast is het niet vanzelfsprekend dat mensen jonger dan 35 beter kunnen multitasken. Als bijvoorbeeld een internetbrowser openstaat met een groot aantal tabbladen, kun je volgens de onderzoekers nog steeds een ding tegelijk verwerken, ongeacht leeftijd.
Talent mislopen
De resultaten staan diametraal tegenover het idee dat jongeren meer digitale vaardigheden bezitten en sneller nieuwe vaardigheden oppikken. Veel bedrijven richten hun personeelsbeleid hier nog steeds op in, in de hoop de digitale transformatie een slinger te geven. In de praktijk hoeven jongere werknemers echter dus niet per se beter gekwalificeerd te zijn dan oudere, waardoor bedrijven mogelijk ouder talent mislopen.
Volgens de onderzoekers zijn de ‘digital natives’ een mythe die groot is geworden dankzij de massamedia, waardoor iedereen erin is gaan geloven. Dit heeft gevolgen voor de samenleving, doordat veel scholen en universiteiten hun lesprogramma’s hebben aangepast op deze mythe. Te vaak zou worden aangenomen dat leerlingen en studenten bepaalde vaardigheden al beheersen, terwijl ook zij ‘digitaal geletterd’ moeten worden.
- jongeren
- digital native
- Pedro De Bruyckere
- millennials
- ouderen
- generatie Y
- Paul Kirschner
- generaties
- The Myths of the Digital Native and the Multitasker
- onderzoek
- multitasking