Siri maakt ‘handsfree’ betalen mogelijk
Klanten van de Britse bank Barclays kunnen voortaan virtuele assistent Siri gebruiken om geld over te maken. Hoewel ze hiervoor wel over een Apple-telefoon met de mobiele app van de bank moeten beschikken, hoeven ze deze app niet meer te openen. Het inspreken van een commando is voldoende.
Zo’n verzoek kan volgens de bank als volgt worden gedaan: ‘Hey Siri, betaal Sarah £ 15 met Barclays’. Vervolgens vraagt de telefoon om verificatie met een vingerafdruk via TouchID, waarna de betaling wordt uitgevoerd. Overigens moet de ontvanger wel voorkomen in het adresboek in de mobiele betaalapp, zodat Siri de naam kan herkennen. Ook zitten er limieten aan zowel de hoogte van het bedrag per transactie als het totale aantal transacties per dag.
Mobiele apps
Volgens Barclays zorgt deze technologie ervoor dat klanten ‘bijna handsfree’ geld over kunnen maken. Ook zou veilig bankieren flexibeler, makkelijker en sneller worden. Raheel Ahmed, hoofd Customer Experience and Channels bij de bank, stelt: ‘We hebben bij Barclays een lange geschiedenis van innovatieve nieuwe producten en diensten voor onze klanten. Zo vierden we onlangs nog de vijftigste verjaardag van ’s werelds eerste geldautomaat. Siri is een nieuwe stap voorwaarts.’
Volgens de Daily Telegraph bankierden 20 miljoen Britten vorig jaar met een mobiele app, terwijl mobiele transacties waren gestegen met 57 procent. Ook maken banken steeds vaker gebruik van biometrie als identificatiemiddel. Zo zet de volledig digitale Starling Bank stemherkenning in. Dat dit niet altijd even veilig is, bleek eerder dit jaar toen journalisten konden ‘inbreken’ bij HSBC door zich voor te doen als iemand anders.
- mobiele app
- Siri
- TouchID
- vingerafdruk
- klantgemak
- smartphone
- bank
- Barclays
- stemherkenning
- mobiel bankieren
- Apple
- Verenigd Koninkrijk
- biometrie