‘Volvo-abonnement’ moet klanten ontzorgen
Volvo gaat abonnementen op auto's aanbieden, te beginnen met het nieuwe model XC40. Dat maakte de Zweedse autofabrikant deze week bekend. Uitgangspunt is dat klanten ‘ontzorgd’ worden doordat verschillende diensten in een keer worden afgehandeld door het bedrijf.
Klanten betalen een maandelijks bedrag, waarvoor ze elke 24 maanden een nieuwe auto krijgen. Bij het pakket, Care by Volvo genoemd, zijn aanbetalingen, verzekeringen, belastingen en servicekosten inbegrepen. Ook maken een aantal conciërgediensten onderdeel uit van het abonnement. Hierbij gaat het om tanken, schoonmaken, halen en brengen voor onderhoudsbeurten en de al eerder aangekondigde bezorging van online bestelde producten.
Vrijheid
Een digitale sleuteltechnologie moet het standaard mogelijk maken de auto te delen met familie en vrienden. Volgens de fabrikant ligt de focus op het bieden van ‘gemakkelijke toegang tot het gevoel van vrijheid dat een auto zou moeten bieden’. Volvo benadrukt dat de abonnementen meer zijn dan een leasemogelijkheid. Het verschil zou hem zitten in het aanbod van digitale diensten, al kan het bedrijf nog niet aangeven welke dit precies zullen zijn.
Eerder deze maand nam het bedrijf het technologische platform van de Amerikaanse valet- en conciërgedienst Luxe over. Daarbij stelde Atif Rafiq, chief digital officer: ‘Onze visie is een toekomst waarin technologie het leven makkelijker maakt, zodat je nooit meer hoeft te stoppen bij een tankstation, naar de wasstraat hoeft of naar de garage moet voor een onderhoudsbeurt.’ Wanneer de nieuwe abonnementsdienst naar Nederland komt, is niet bekend. Eerst zijn onder meer Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en de Verenigde Staten aan de beurt.
- conciërgedienst
- klantbeleving
- klantervaring
- auto
- klantenservice
- Volvo
- automotive
- Care by Volvo
- ontzorgen