ABN Amro sluit Zwols contactcenter
ABN Amro verhuist 300 banen van zijn klantcontactcentrum in Zwolle naar diens contactcenters in Nijmegen, Breda of Amsterdam. ‘Een voorbeeld waar de bank het eigenbelang voor dat van haar medewerkers stelt’, meent Fred Polhout, bestuurder FNV Finance. De verhuizing staat gepland voor juni 2019.
De financieel dienstverlener benadrukt dat er geen arbeidsplaatsen worden geschrapt, maar verhuisd. Echter, dat er arbeidsplaatsen weggaan of verloren gaan valt niet te voorkomen: ‘Medewerkers krijgen ruim de tijd om te bedenken wat zij willen. We begrijpen dat als je in Zwolle woont, je niet naar Breda wilt reizen’, laat een woordvoerder van ABN Amro aan Nu.nl weten. De reorganisatie is mede een gevolg van de trend dat klanten steeds meer zaken online regelen.
Behoud van banen
Voor de gemeente Zwolle is het opdoeken van het betreffende contactcenter een aderlating, zo laat de gemeente in een schriftelijke reactie aan De Stentor weten: ‘In de tijd van de kantoorontwikkeling van Voorsterpoort heeft de gemeente met de ontwikkelende partij meegewerkt aan de realisatie van de IJsseltoren waarin ook ABN Amro gevestigd is. De gemeente heeft toen financieel bijgedragen aan de inrichting van de openbare ruimte.' Wethouder René de Heer leeft mee met de getroffen werknemers: ‘Wij blijven ons als gemeente Zwolle inzetten voor het behoud van banen en de ontwikkeling ervan.’
FNV Finance wil op korte termijn met ABN AMRO om tafel om, naast het lopende sociale plan, voor de groep gedupeerde medewerkers afspraken te maken voor mogelijkheden om 'plaats- en tijdsonafhankelijk' te kunnen werken.
- arbeidsplaatsen verhuizen
- reorganisatie
- klantcontact
- vakbond
- FNV Finance
- contactcenter
- gemeente Zwolle
- ABN Amro
- sluiting vestiging Zwolle