Reviewen in extremen
Productreviews kennen veel extreme scores: klanten zijn heel blij met hun aankoop en geven de maximale score of willen anderen waarschuwen voor miskopen. Desalniettemin geven klanten vaker extreem goede reviews dan slechte.
Van de door Webhosters.nl ruim 5.000 onderzochte productreviews is 62% van de klanten in zijn nopjes met een nieuwe aanschaf. De vergelijkingssite stelt vast dat er in 8% van de gevallen de slechtst mogelijke beoordeling wordt gegeven; in 70% van de reviews betreft het dus een uiterste. Circa een derde van de klanten geeft een score in het middensegment.
Endownment effect
Een verklaring voor de positieve beoordelingen is volgens co-founder Luuk Noordhoff goede timing: bedrijven lijken hun tevreden klanten op het juiste moment te vragen een review te schrijven. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels noemt een termijn van twee weken. ‘Psychologisch gezien is dat een fijn moment, omdat het endownment effect (de mate waarin een klant een positief gevoel jegens een product ervaart omdat hij deze beschouwt als eigendom, red.) zorgt voor een sterk toegenomen ervaren waarde van hun aankoop’, legt hij uit.
Webhosters.nl geeft aan dat sommige bedrijven klanten pas doorverwijzen naar een externe reviewsite, nadat deze een positieve beoordeling hebben gegeven op de eigen website.