Slechte webwinkelervaring = idem humeur

Slechte webwinkelervaring = idem humeur
  • 24 januari 2019
  • Redactie

Een slechte customer experience tijdens het online shoppen bezorgt veertig procent van de Nederlanders een slecht humeur. Ongeveer een derde van de consumenten zegt een aankoop niet af te ronden wanneer het online winkelen als stressvol wordt ervaren.

Voor de Emotional Shopping Index ondervroeg Klarna recent duizend Nederlandse consumenten naar hun ervaringen binnen online winkelomgevingen. Daaruit blijkt dat een grote hoeveelheid persoonsgegevens een groot afhaakpunt vormt voor consumenten: 4 van de 10 respondenten zegt het hinderlijk te vinden wanneer er veel gegevens moeten worden ingevuld bij het afronden van een aankoop. Twintig procent zegt eerder over te gaan op een aankoop wanneer deze gegevens in één keer worden ingevuld.

Retentieloos
Zodra het afronden van een aankoop verwarrend wordt bevonden, breekt de helft van de consumenten de online shopsessie af. Bijna de helft van de respondenten die wél overgaat op een aankoop, keert achteraf niet terug naar de webshop. Wilko Klaassen, general manager bij Klarna, adviseert: ‘Om een hogere conversie te realiseren is het van belang om je als webwinkelier te focussen op een positieve, frictieloze ervaring voor consumenten. Zo houd je de aandacht van de consument erbij en zorg je voor meer verkopen en een hogere loyaliteit.'

comments powered by Disqus