AR verovert klanthart
Honderd miljoen klanten zullen over een jaar binnen en buiten de fysieke winkelomgeving AR gebruiken om aankopen te doen, voorspelt Gartner. De tijd dringt om de customer journey op te schudden, klinkt het waarschuwend.
Virtual reality en augmented reality zullen al in een jaar tijd een groot deel uitmaken van de winkelervaring van consumenten. Ook retailers storten zich steeds sneller op deze tak van sport. ‘Consumenten erkennen de waarde van ervaringen die wordt geboden door winkeliers. Als gevolg hiervan wenden retailers zich tot AR en VR om klanten een uniforme multichannelervaring te bieden.’
AR-effect
De grootschalige adoptie van de technologie is te herleiden naar de introductie van het nieuwe mobiele netwerk. ‘5G stelt winkels in staat om klantdata veilig op te slaan en maakt het eenvoudiger om met klanten te communiceren’, stelt Hanna Karki, onderzoeker bij Garner. ‘Retailers kunnen AR gebruiken als een aanvulling op de klantervaring en om hen te betrekken.’ Zij noemt het voorbeeld van Ikea, die middels augmented reality klanten laat visualiseren hoe nieuwe meubels in het interieur zouden staan.
- augmented reality
- multichannel
- virtual reality
- klantreis
- klantverwachting
- winkelomgeving
- customer experience
- Garner
- 5G
- customer journey
- winkelervaring
- AR
- klantcommunicatie