Gemeenten schaven dienstverlening bij
Van de 355 gemeenten in Nederland krijgt 86% het voor elkaar om e-mails van burgers op tijd te beantwoorden. Dit blijkt uit het vandaag verschenen onderzoek ‘Bereikbaarheid Gemeenten 2019’ van belangenorganisatie Wij Verdienen Beter. Het percentage lag in 2018 nog op 62%.
Het onderzoek is voor de vijfde keer uitgevoerd. Aan het begin van de onderzoeksperiode ontvingen alle gemeenten per e-mail (of webformulier) eenzelfde vraag door mysteryburger Kaya van der Eijnden. De gemeenten die na vier weken nog niet hadden geantwoord, ontvingen dezelfde vraag opnieuw. Het percentage van deze gemeentes ligt aanzienlijk lager dan een jaar geleden: in 2018 hadden 74 gemeenten na vier weken nog niet geantwoord, in 2019 ging het om 38 gemeenten. 7 gemeenten reageerden helemaal niet.
Aanhef-ophef
De belangenorganisatie verklaart dat dit het eerste jaar is dat geen enkele gemeente burgers meer verplicht hun burgerservicenummer op te geven bij het stellen van een vraag. Tevens verplichten steeds minder gemeenten het om zogenoemde onnodige informatie in te voeren zoals adres, gender, woonplaats en telefoonnummer. Daarentegen meldt Wij Verdienen Beter dat gender nog steeds een probleem is in het contact met de burger: meer dan een derde (36%) van de gemeenten gokte in de aanhef of de mysteryburger man of vrouw was, in plaats van een genderneutrale aanhef te gebruiken. De belangenorganisatie: ‘Ook een grote stad als de gemeente Utrecht gebruikt geen passende neutrale aanhef’.
- gemeenten
- Wij verdienen beter
- Gemeente Utrecht
- burgercontact
- burgerinteractie
- dienstverlening
- Bereikbaarheid Gemeenten