Persoonlijk > Privacy voor generatie Y
Meer dan de helft van de ondervraagde millennials is bereid persoonlijke data te ruilen voor een gepersonaliseerde ervaring. Babyboomers zijn minder happig op het delen van privacygevoelige informatie; 6 op de 10 stelt privacy boven personalisatie.
Uit een onderzoek van ShoppingTomorrow in samenwerking met Merkle blijkt dat consumenten het snelst overgaan tot een aankoop wanneer hen een gepersonaliseerde klantervaring wordt geboden. De onderzoekers stellen dat het voor bedrijven tegenwoordig essentieel is om betrouwbaar over te komen op de klant – consumenten vinden het erg belangrijk organisaties te kunnen vertrouwen met hun persoonlijke gegevens. ‘De inzet van deze data in marketing moet in dienst zijn van deze consument’, aldus uitvoerend bureau Merkle.
Too much?
Het bieden van een gepersonaliseerde ervaring heeft echter wel kanttekeningen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 7 op de 10 consumenten een beleving belangrijk vinden die op hun wensen zijn afgestemd. Echter geeft 71% aan dat privacy belangrijker is dan online beleving. Nederlanders blijken daarnaast téveel personalisatie – zoals gezichtsherkenning of voice assistants – als iets negatiefs te ervaren.
Meer privacynieuws vandaag: de Consumentenbond duikt in privacybeleid.
- customer experience
- betrouwbaarheid
- marketing
- privacybescherming
- millennials
- persoonlijk
- persoonlijke ervaring
- personalisatie
- privacybeleid
- klantdata