AI voor vrouwenquota
Het inzetten van kunstmatige intelligentie tijdens het sollicitatieproces werpt voor Unilever zijn vruchten af: na vier jaar experimenteren bestaat de helft van het MT uit vrouwen. De internationale organisatie kijkt middels slimme algoritmes niet langer naar wie de sollicitant is, maar naar zijn of haar capaciteiten.
Unilever bemerkte jaren geleden dat er sprake was van een tekortkoming in het recruitmentproces. Mannen namen voornamelijk mannen aan. Om dit te doorbreken begon het concern met de inzet van kunstmatige intelligentie, sindsdien worden de kandidaten gescreend door een algoritme. Het systeem onderscheidt zich door geen cv’s door te nemen en doet sollicitatiegesprekken in de ban. ‘In een cv staat wat je hebt gedaan en voor wie, maar het zegt niets over hoe goed je dat hebt gedaan. En in een sollicitatiegesprek bevestigen we alleen het vooroordeel dat we op basis van het cv al hadden’, licht hr-specialist Bas van de Haterd toe tegenover NOS.
AI als voorspeller
Tempo-Team is één van de uitzendorganisaties die kunstmatige intelligentie gebruikt in het selectieproces. De dochter van Randstad stelt net als Unilever dat het systeem allesbehalve discrimineert. In dit geval zorgt AI ervoor dat Tempo-Team rake voorspellingen kan doen over de arbeidsmarkt. ‘De grap is dat we algoritmes dusdanig ontwikkelen dat ze beslissingen voor ons maken op basis van wat ze weten van de markt én van de kandidaten’, vertelde het bedrijf eerder in een interview met deze titel.
- werving en selectie
- vrouwen
- AI
- Unilever
- Tempo-Team
- quota
- kunstmatige intelligentie
- recruitment
- discriminatie
- arbeidsmarkt
- HR