Essent geeft salesgesprek digitaal uit handen
De slimme chatbot van Essent heeft sinds kort een nieuwe functie: verkoop. De digitale medewerker ondersteunt consumenten in het wisselen van energiebedrijf. Het geautomatiseerde gesprek kan in de toekomst waarschijnlijk ook plaatsvinden via WhatsApp.
De nieuwe functie van de chatbot werd eerder al gebruikt voor Essents loyaltyprogramma Thuisvoordeel, waar nu een commercieel tintje bij komt. Klanten van het nutsbedrijf worden via Facebook erop gewezen dat ze advies kunnen krijgen over zonnepanelen. Vervolgens kunnen ze het gesprek aanknopen met de bot, schrijft Emerce. De slimme chatbot is ook in staat om persoonlijke berekeningen te maken van het plaatsen van zonnepanelen.
Service of commercie?
Of het in de toekomst ook mogelijk wordt voor klanten om met de bot via WhatsApp te converseren, is nog niet duidelijk. Het inzetten van de chatbot op meerdere klantcontactkanalen kan zo zijn voordelen hebben – ook op commercieel gebied. ‘Je moet de bot consent optimaliseren voor taal, leads en sales. Dat gebeurt met AI. Voor het bereik moet je er echt advertising op zetten.’ Robbert Egging, Head of Digital Scaling bij moederbedrijf E.ON, stelt dat de stap uniek is binnen de sector. ‘In Nederland worden chatbots met name voor klantenservice ingezet. Ik ken nog amper voorbeelden van bots met een commercieel doel.’
- commercie
- bot
- chatbot
- customer contact
- channels
- dienstverlening
- advertising
- sales
- Essent
- service
- klantenservice
- klantcontactkanalen