Aanbieders van slimme apparaten transparanter tegenover klant
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) concludeert dat winkelketens bol.com, Coolblue en Mediamarkt de consumenten die online een slim apparaat kopen beter informeren over software-updates. Op deze manier kan de klant deze informatie mee laten wegen in zijn aankoopbeslissing.
Het verschaffen van deze informatie is noodzakelijk, omdat slimme apparaten zonder updates onveilig en soms zelfs onbruikbaar worden. De ACM sprak grote online aanbieders hierop aan. ‘Het is belangrijk dat consumenten vóór de aanschaf van een ‘slim’ apparaat weten hoe het is geregeld met de updates. De consument moet deze informatie voor de aankoop van de verkoper krijgen’, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.
Consumentenrecht
De consument heeft vóór de aankoop van een nieuw product recht op alle informatie over de eigenschappen en kwaliteit van het product die nodig is om een juiste beslissing te kunnen nemen. Aanbieders van slimme apparaten die de consument niet volledig informeren over het product, overtreden consumentenregels.
- slimme apparaten
- Autoriteit Consument en Markt
- mediamarkt
- webwinkels
- consumentenrecht
- bol.com
- ACM
- coolblue
- klantinformatie