Consumentenbond tikt supermarkten op de vingers
9 van de 13 online-supermarkten gaan slordig om met gegevens van hun klanten. Bij 5 van hen zijn zelfs wachtwoorden niet veilig. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond.
In november onderzocht de Consumentenbond hoe goed 13 Nederlandse supermarktketens gegevens van klanten beschermen. Ze deden dit met het onderzoeksprogramma van de Privacymeter. Dit programma checkt op tientallen punten of online diensten voldoen aan de privacywet. En of zij niet onnodig gegevens delen met andere bedrijven.
Score
Bij het onderzoek keek de bond ook naar de wachtwoordbeveiliging en het netwerkverkeer vanuit de applicaties. Het aantal gevonden problemen bepaalde of een dienst goed, matig of slecht scoorde. 9 supermarkten scoorden voor privacyproblemen matig in de privacytest.
Het belangrijkste probleem trad bij 5 van de supermarkten op. Er zat geen limiet op het raden van het wachtwoord van klanten. Met speciale software kond de bond ongelimiteerd verschillende wachtwoorden proberen bij e-mailadressen van bestaande klanten.
Verbetering
Begin deze maand deed de bond een hertest, nadat de supermarkten op de hoogte waren gebracht. Tegenvaller: geen enkele van de 5 supermarkten bleek de wachtwoordproblemen opgelost te hebben. De consumentenbond heeft de supers nogmaals op hun verantwoordelijkheid voor een goede beveiliging gewezen. Enkelen reageerden dat ze pas later in actie konden komen, door corona en kerstdrukte.
Lees ook: Consumentenbond alarmeert over bestelfraude
- supermarkten
- privacy
- klantenbescherming
- digitalisering
- Consumentenbond
- tech
- klantinteractie
- klantbeleving
- customer experience
- software
- online shoppen