De rommelige theedoos: 132 tips voor excellente service

De rommelige theedoos: 132 tips voor excellente service
  • 4 juni 2021
  • Peter van Woensel Kooy

Excellente service zit hem meestal in de details. Een glimlach, het juiste woord, dat ene dingetje waardoor je klant zich speciaal voelt. De kunst is om daar oog voor te hebben. Organisatie-adviseur Ronald Koopman ziet die details en heeft er 132 op een rij gezet in een inspirerend boek. Zoals de theedoos die met een glimlach wordt gebracht en een puinhoop blijkt te zijn.

Zelf je kerstboom uit het bos halen, zelf je boodschappen scannen, zelf je portiek onderhouden, in veel gevallen is zelf doen iets wat veel mensen enorm waarderen. Waarom zou je dat ‘Ikea-effect’ niet inzetten in jouw dienstverlening?

Dat is een van de vele vragen die Ronald Koopman je stelt als je zijn nieuwe boek openslaat. Waarom krijgt een klant die zwarte koffie bestelt altijd zo’n melkcupje erbij? Is het afstandelijke ‘u’ voor elke klant een goede aanpak? En waarom zijn olifantenpaadjes zo geweldig leerzaam? 

‘Veel organisaties willen voor hun klanten het ware geluk’, zegt Koopman, die in het dagelijks leven adviseert in klantgericht organiseren. ‘In bijna elk koers- of beleidsplan staat dat de dienstverlening écht klantgerichter en resultaatgerichter moet. Een mooie ambitie, maar in de praktijk blijkt het een lastige opgave. Want het ware geluk zit vaak in de details. En hoe krijg je je mensen zover dat ze oog hebben voor de rommelige theedoos?’

‘In Theedozen en olifantenpaadjes geef ik best practices, verrassende toepassingen en scherpe inzichten. Vaak met zelfgemaakte foto’s en uit eigen ervaring als klant. Ik geloof dat de inspiratie voor het grijpen ligt als je ervoor openstaat en goed om je heen kijkt. En als een ander je een spiegel voorhoudt met beeldende inspiratietips. Je gaat je afvragen: hoe staat het met onze theedoos?’

Het boek is uiterst praktisch geworden. ‘Zonder theorie!’, staat er achterop. Koopman: ‘Natuurlijk heb ik er stiekem alle bekende aspecten van klantwaarde en klantbeleving in gestopt. Maar het is vooral een inspiratieboek geworden waarmee je je team kunt meekrijgen om anders te kijken naar je dienstverlening en meer aandacht te hebben voor de details.’

Ronald Koopman is organisatieadviseur en als gezegd expert in klant- en resultaatgericht organiseren. Hij ondersteunt organisaties succesvol bij het verbeteren van hun klant- en resultaatgerichtheid waardoor ze enthousiaste klanten en betere bedrijfsresultaten krijgen. Meer info over dit boek vind je hier.
(PvWK)

Aanbevelingen:

‘Gaaf hoe Ronald steeds met levendige voorbeelden een nieuwe invalshoek geeft.’ Robert de Heer, HabiTask

‘Inspirerend! Je gaat andere wegen bewandelen dan de voor de hand liggende.’ Sandra Bouckaert, Deep democracy mediation & Coaching

‘Klantbeleving en resultaatgerichtheid krijgen door de rake observaties uit de dagelijkse praktijk concreet kleur, lading en betekenis.’ Eric de Haan, Stichting Service Excellence
(bron: BigBusinessPublishers)

comments powered by Disqus