Teleperformance verliest rechtszaak tegen werknemer
Teleperformance moet extra loon uitkeren aan de werknemer die elke dag tien minuten eerder begint. Volgens de rechter betreft het werktijd, waarover gewoon salaris moet worden uitgekeerd.
Teleperformance wil graag dat medewerkers tien minuten voordat hun werkzaamheden beginnen op hun werk aanwezig zijn. In die tijd moeten zij inloggen in de systemen, waardoor op het moment van beginnen, gelijk telefoontjes kunnen afhandelen.
Eén van de medewerkers stelde dat hij recht had op deze minuten. In zijn ruim vijf jaar had hij inmiddels recht op een extra 1600 euro. Teleperformance was het niet eens en de werknemers stapte naar de rechter. Die stelde de man vervolgens in het gelijk.
Volgens de rechtbank is het eerder aanwezig zijn een verplichting, en geen vrijblijvend advies. Bovendien is het inloggen in de systemen noodzakelijk om de telefonische werkzaamheden te kunnen uitvoeren. "Deze tien minuten zijn aan te merken als arbeidstijd", concludeert de kantonrechter.
De Haagse rechtbank was het oneens met het verweer van het callcenter. Volgens Teleperformance wordt er niet geëist dat de werknemers altijd op hun plek zitten. De werknemers mogen de tijd gebruiken om koffie te pakken en naar het toilet te gaan. Het zijn dus geen betaalde minuten.
Teleperformance gaat in hoger beroep en wil daarom verder op dit moment niet inhoudelijk reageren.