ACM en Noorse evenknie stellen richtlijnen op voor kledingindustrie

ACM en Noorse evenknie stellen richtlijnen op voor kledingindustrie
  • 12 oktober 2022
  • Ryan Baij

De Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Noorse consumentenautoriteit NCA hebben samen een richtlijn opgesteld over duurzaamheidsclaims naar de klant.

Het gaat om de manier waarop de kledingindustrie de Higg Material Sustainability Index (Higg MSI) kan gebruiken in de communicatie. Grote kledingmerken gebruiken de Higg materialenindex als onderbouwing voor hun duurzaamheidsclaims over materialen. Maar de gegevens uit de Higg index over de gebruikte materialen kunnen zonder toelichting voor consumenten onduidelijk en al snel misleidend zijn, zo stelt de ACM.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: ‘We vinden het positief dat de kledingindustrie zich inzet om de duurzaamheidsimpact van haar materialen inzichtelijk te maken voor consumenten. Dit helpt consumenten om een duurzamere keuze te maken. Het is belangrijk dat dit op een juiste manier gebeurt zodat consumenten niet misleid worden. Met deze richtlijnen geven we aan hoe bedrijven dit kunnen doen.’

De ACM heeft afgelopen jaren onderzoek gedaan naar duurzaamheidsclaims onder andere in de kledingsector. Dit heeft geresulteerd in toezeggingen van Decathlon en H&M. Zij hebben toegezegd duurzaamheidsclaims op hun kleding en/of websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Ze beloven consumenten duidelijker te informeren om zo het risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen.

comments powered by Disqus