Het einde van de klassieke sollicitatie
Solliciteren gebeurt al meer dan 50 jaar op dezelfde manier; een éénzijdig proces waarin kandidaten zich met een CV, motivatiebrief en sollicitatiegesprekken moeten verkopen aan bedrijven.
De huidige verschuiving in de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat bedrijven op deze manier nauwelijks nog kandidaten binnenkrijgen. Tijd om de sollicitatie opnieuw uit te vinden, vindt MrWork. Deze week lanceert de Rotterdamse scale-up een nieuw technologieplatform waarmee kandidaten in het sollicitatieproces in de driver’s seat komen.
Volgens cijfers van de Intelligence Group wisselden meer mensen dan ooit van baan in het tweede kwartaal van dit jaar. Maar door heel Nederland hebben bedrijven grote moeite om mensen te werven en hun deuren open te houden. Met de technologie van MrWork stellen bedrijven hun kandidaten in staat om op verschillende manieren met het bedrijf in contact te treden zonder dat ze daarvoor hoeven te solliciteren.
Dit gebeurt via Whatsapp, website-formulieren, pop-ups en advertentiecampagnes waarmee kandidaten direct kunnen chatten met medewerkers van het bedrijf. Zo kunnen kandidaten vragen stellen waardoor eventuele drempels voor sollicitatie weggenomen worden. Vervolgens kunnen bedrijf en kandidaat in contact blijven en elkaar op de hoogte houden via geautomatiseerde én persoonlijke updates. Zo bouwen bedrijven aan een talentpool van geïnteresseerd talent.
'Ruim 97% van de kandidaten die de website bezoekt, solliciteert niet, maar toont wel interesse in het bedrijf als werkgever', zegt Mees van Velzen van MrWork. 'De meeste websitebezoekers blijven anoniem en dat vraagt om vernieuwing én een andere aanpak van recruiters.'
Waar eerst werd gefocust op slechts één contactmoment — de sollicitatie — verschuift de focus nu naar meerdere persoonlijke contactmomenten waarin recruiters kandidaten overtuigen van een fit met hun bedrijf in plaats van andersom. Op deze manier komen kandidaten al in een vroege fase van hun oriëntatie naar een nieuwe baan uit de anonimiteit.