Eerste neurowetenschappelijk kantoor ter wereld voor betere EX
Recruitmentorganisatie Robert Walters heeft op 1 mei het eerste kantoor ter wereld geopend dat is ingericht op basis van neurowetenschappelijk onderzoek. Het kantoor is gevestigd in Tower Ten op de Amsterdamse Zuidas. Het doel van het kantoor is een plek creëren waar mensen uit intrinsieke motivatie naartoe willen komen.
Dit doel wordt verwezenlijkt door de inzet van neurowetenschap. Het kantoor bevat elementen die werknemers onbewust stimuleren, waardoor het beste in hen naar boven wordt gehaald en zowel de productie als de employee experience moet worden verbeterd.
Door het hybride werken voelen werknemers minder binding met hun werkgever en collega's. Daarnaast heeft het een negatieve invloed op de leercurve van junior werknemers. Deze zaken waren aanleidingen voor Robert Walters om een kantoor in te richten waar mensen prettiger werken dan thuis, zodat zij meer dan graag en uit eigen beweging naar kantoor komen. Neurowetenschappelijk onderzoek bleek de sleutel tot het creëren van zo'n plek. Het wetenschappelijke onderzoek is uitgevoerd door neuromarketingonderzoeksbureau Neurensics, de grondlegger van neuromarketing in Nederland en verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Het onderzoek bestond uit profilinggesprekken uitgevoerd door neurowetenschappers, en fMRI-scans bij zowel werknemers van Robert Walters als externe proefpersonen.
Op basis van de profilinggesprekken zijn werknemersprofielen en daarbij horende associaties vastgesteld. Tijdens de fMRI-scans kregen proefpersonen kleuren, teksten, interieurstijlen en ander beeldmateriaal te zien, waarbij onbewuste reacties en emoties werden gemeten. De resultaten van het onderzoek zijn vertaald naar een kantoorinrichting.
Onbewuste triggers
Het kantoor, ingericht door Hoogerwerf Projectinrichting, bestaat uit vier zones: de focuszone, de bufferzone, de oplaadzone en de rode zone. 'De hybride werkomgeving, met de afwisseling waar werknemers behoefte aan hebben, creëren wij ín ons kantoor met deze zones', aldus Jose Bokhorst, Managing Director Robert Walters Nederland. Ook heeft het kantoor een restaurant dat - zeer bewust - allesbehalve een doorsnee bedrijfskantine is.
In elke zone worden mensen onbewust getriggerd door onder andere aroma's, kleuren en beelden. Hierdoor presteren werknemers beter en voelen zij zich goed. Daarnaast stimuleert de kantoorinrichting een gevoel van verbinding onder werknemers, waardoor zij sneller geneigd zijn om op kantoor te werken. Bokhorst: ‘Hierdoor ontstaat een hechte community. Het wij-gevoel dat werknemers soms missen, brengen wij terug.’