Efteling klantvriendelijkste bedrijf van Nederland
Efteling is het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Dat werd bekend gemaakt door Marketresponse op donderdagavond in de Werkspoorkathedraal in Utrecht.
‘Het is ontzettend bijzonder en waardevol om zo’n mooie erkenning te krijgen’, zegt Nicole Scheffers, directeur Park & Resorts van de Efteling. Zij ziet de titel vooral als kroon op het harde werk van alle medewerkers. ‘Die zetten zich dagelijks in om onze gasten een betoverende dag te bezorgen. Gastgerichtheid is voor de Efteling cruciaal en daarbij kijken we naar het totaalplaatje van product, thema, medewerker en organisatie. Alle facetten moeten kloppen. Onze medewerkers hebben daarin echt een essentieel aandeel.’
De top-10 van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2023
1 Efteling 8,27
2 DSW Zorgverzekeraar 8,26
3 Rituals 8,20
4 Picnic 8,19
5 Toyota 8,18
6 zooplus 8,11
7 Van der Valk 8,10
8 bol.com 8,10
9 Holland & Barrett 8,09
10 Welkoop 8,04
Ook werden de winnaars in de verschillende branches voor het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland bekend gemaakt. Opvallend is dat bij retail alle vijf de genomineerden ook in de overall top-10 staan. Leisure (2x), Verzekeraar (1x), Supermarkt (1x) en Automotive (1x) zijn ook vertegenwoordigd.
Dit waren de genomineerden met de uiteindelijke winnaars dik gedrukt:
Automotive: Audi, BMW, Mercedes, Suzuki, Toyota
Bank: ASN Bank, ICS, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank
Energie*: Energiedirect.nl, ENGIE, Essent, Greenchoice, Vattenfall (*twee winnaars, unicum)
Goede doel**: CliniClowns, Diabetesfonds, Dierenbescherming, KiKa, Stichting ALS (**doen niet mee voor de overall)
Leisure: Diergaarde Blijdorp, Efteling, Madurodam, Van der Valk, Walibi World
Openbaar vervoer: Arriva, Connexxion, HTM, Keolis, Qbuzz
Retail: bol.com, Holland & Barrett, Rituals, Welkoop, zooplus
Supermarkt: Albert Heijn, Jan Linders, Makro, Picnic, Poiesz
Telecom: Ben, Simpel, Simyo, T-Mobile, Vodafone
Verzekeraar: DELA, DSW Zorgverzekeraar, Menzis, Univé, ZLM
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is het grootste en langstlopende onafhankelijke onderzoek naar klantvriendelijkheid. Geen juryverkiezing, geen publieksstemmen, maar een continu onderzoek naar de ervaring van echte klanten. Jaarlijks met ruim 50.000 beoordelingen voor bedrijven in 10 branches.