KSF wil betrokkenheid bij nieuwe regels telemarketing
Er komen strengere wettelijke regels voor telemarketing en deurverkoop. De Klantenservice Federatie wil dat in de verdere uitwerking wel input vanuit klantcontactsector wordt meegenomen.
Demissionair minister Micky Adriaansens van Economische Zaken kondigde deze week strengere regels aan. Zo mogen aanbieders straks niet meer bellen met een aanbod als een persoon of bedrijf klant is geweest. Bellen blijft alleen toegestaan als de aanbieder expliciete toestemming heeft.
Klantenservice Federatie (KSF) is niet tegen de aanscherping van de regels voor telemarketing, maar zal wel zorgen dat in de verdere uitwerking van de plannen input vanuit KSF en de klantcontactsector wordt meegenomen om richting te geven en de praktische uitvoerbaarheid te borgen.
'Een goede bescherming van de consument is ook in het belang van de klantcontactsector als geheel', meldt KSF-directeur Roel Masselink. 'Het imago van de sector lijdt al jaren onder telemarketingbedrijven die het niet zo nauw met de regels nemen. Daar hebben de sector en organisaties die zich wel netjes gedragen last van.'
Dat neemt niet weg dat KSF het als brancheorganisatie betreurt dat wettelijke regels nodig zijn. KSF is als een van de initiatiefnemers warm pleitbezorger voor zelfregulering en gedragscodes door de klantcontact- en telemarketingsector. De recente aanscherping van de regels in de Code Telemarketing werd door KSF als één van de eerste organisaties omarmd.