39% van de Nederlanders wil aantal abonnementen verminderen
Uit recent onderzoek van het fintechplatform Adyen blijkt dat bijna vier op de tien Nederlanders (39%) van plan is het aantal online abonnementen te verminderen. Dit komt terwijl 89% van de consumenten momenteel een abonnement heeft op diensten zoals televisie, fitness of muziek. De gemiddelde Nederlander heeft drie abonnementen en besteedt daar maandelijks zo'n 23 euro aan.
Het meest populaire type abonnement in Nederland is op film- en televisiediensten, zoals Netflix of Disney+ (76%), gevolgd door muziekstreaming (51%) en sportschoolabonnementen (41%). Diensten die snelle bezorging of extra voordelen bieden, zoals Amazon Prime of Bol Select, zijn eveneens populair (40%). Ook abonnementsmodellen voor online supermarkten, zoals HelloFresh, winnen aan terrein met 28% van de consumenten die hierop zijn ingeschreven.
Jongvolwassenen in de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar blijken de grootste gebruikers van abonnementen te zijn. Zij hebben gemiddeld 3,5 lidmaatschappen en geven daar per maand ongeveer 20 euro aan uit. Volgens Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen, biedt het abonnementsmodel kansen voor bedrijven om duurzame klantrelaties op te bouwen. 'HelloFresh, Bloomon, Spotify… Onze maatschappij evolueert steeds meer naar een abonnementsmodel. Bedrijven die erin slagen waarde te bieden aan hun klanten, kunnen langdurige relaties opbouwen. Een goed voorbeeld is de Belgische voetbalclub RSC Anderlecht, die onlangs een maandelijks lidmaatschap lanceerde. Dit leidde direct tot een toename van het aantal inschrijvingen, onder andere onder studenten.'
Voor bedrijven die overwegen een abonnementsmodel te introduceren, is het belangrijk om een soepele betaalervaring te bieden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 76% van de Nederlanders geen abonnement afsluit als hun favoriete betaalmethode niet beschikbaar is. 'Gebruiksgemak, keuzevrijheid en vertrouwen zijn essentieel voor een succesvolle relatie met de consument', aldus Marlier. 'Bedrijven die de consument niet centraal stellen, zullen moeite hebben om langdurige klantrelaties te behouden.'