AI-gestuurde voice-assistent markeert nieuwe fase Zonneplan

AI-gestuurde voice-assistent markeert nieuwe fase Zonneplan
  • 28 oktober 2024
  • Kel Koenen

Zonneplan heeft als eerste energiebedrijf in Nederland een AI-assistent ontwikkeld die menselijke gesprekken kan voeren. Kiki, de voice-assistent is nu live als prototype. Zonneplan nodigt AI-experts uit om bij te dragen aan de verdere verfijning van deze technologie, een mijlpaal is in de AI-strategie. Recent werd zelfs een speciaal GenAI-team opgericht dat zich volledig richt op generatieve AI-ontwikkelingen.

Kiki, de nieuwe AI-assistent, werkt op basis van OpenAI’s recente spraak-API. Deze API, slechts drie weken geleden gelanceerd, combineert geavanceerde natuurlijke taalverwerking (NLP) met automatische spraakherkenning (ASR), wat Kiki in staat stelt om niet alleen woorden te herkennen, maar ook de intentie en context van gesprekken te begrijpen. ‘In tegenstelling tot veel AI-toepassingen die beperkt blijven tot keuzemenu’s, kun je met Kiki een écht gesprek voeren’, stelt Dennis Stolmeijer, Head of Development bij Zonneplan.

Momenteel staat Kiki klaar om vragen te beantwoorden rondom een specifieke vacature bij Zonneplan. AI-developers worden uitgenodigd om de assistent zelf te testen en hun expertise in te zetten om de technologie verder te optimaliseren. ‘We zien voor Kiki een toekomst waarin ze niet alleen HR-vragen beantwoordt, maar ook ondersteunt in de klantenservice en werkvoorbereiding’, aldus Timo Verbeek, AI-specialist bij Zonneplan.

De lancering maakt deel uit van Zonneplan’s bredere digitale strategie. Het bedrijf zet AI al in voor producten zoals Powerplay, waarmee slimme energievoorzieningen zoals zonnepanelen, laadpalen en thuisbatterijen worden aangestuurd. Het nieuwe GenAI-team heeft de opdracht om AI-oplossingen te ontwikkelen die de digitalisering en automatisering bij Zonneplan naar een hoger niveau tillen.

Verbeek benadrukt dat AI binnen Zonneplan is bedoeld als aanvulling op menselijk werk, niet als vervanging. ‘Met AI kunnen we repetitieve taken automatiseren, waardoor medewerkers zich kunnen richten op werk waarin ze echt het verschil maken. Tools zoals SpeechBuddy helpen bijvoorbeeld bij het transcriberen en samenvatten van vergaderingen en klantgesprekken, zodat er meer tijd overblijft voor inhoudelijke taken’, concludeert hij.

comments powered by Disqus