Gebrek aan deskundig advies vergroot financiële ongelijkheid

Gebrek aan deskundig advies vergroot financiële ongelijkheid
  • 23 januari 2025
  • Tamara de Vos-Vlot

Uit een recent onderzoek van de Volksbank en SNS blijkt dat 63% van de Nederlanders persoonlijk financieel advies van een expert zou willen ontvangen. Toch maakt slechts een beperkte groep gebruik van deze mogelijkheid.

Met name financieel kwetsbare mensen en jongeren uit Generatie Z hebben weinig tot geen contact met financieel adviseurs, aldus de Volksbank en SNS. Deze situatie draagt bij aan het risico op toenemende financiële ongelijkheid.

Dr. Florien Cramwinckel, gedragspsycholoog bij SNS, benadrukt dat financieel welzijn draait om voldoende geld en de vaardigheden om dit goed te beheren. ‘Mensen met hoog financieel welzijn maken zich geen zorgen over geld en kunnen ervan genieten. Zij zijn financieel zorgeloos.’ Daarentegen ervaren financieel kwetsbaren volgens Cramwinckel stress door een gebrek aan middelen en vertrouwen in hun eigen vaardigheden.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 60% van de financieel kwetsbaren nooit met een financieel expert heeft gesproken. Belangrijke drempels zijn onzekerheid over hoe ze in contact kunnen komen met een expert (35%), twijfels of een gesprek voor hen bedoeld is (34%) en kosten (31%). Ook schaamte speelt een rol; 1 op de 7 schaamt zich om hun financiële situatie te delen. ‘Juist voor deze groep is persoonlijk advies niet goed toegankelijk, wat de kloof vergroot,’ aldus Cramwinckel.

Generatie Z (18-24 jaar) vormt een specifieke risicogroep: 70% heeft nog nooit met een financieel adviseur gesproken. Hoewel jongeren een grote interesse tonen in onderwerpen zoals de aankoop van een eerste woning (29%) en studieschuld (25%), halen zij hun informatie vaak bij ondeskundige bronnen zoals sociale media. Daarnaast weet 52% niet hoe zij contact kunnen opnemen met hun bank.

Het onderzoek benadrukt de noodzaak van gerichte maatregelen om de advieskloof te dichten. ‘Persoonlijk financieel advies van experts, zoals banken, kan mensen helpen om hun geldzaken beter te regelen en meer controle over hun geldzaken te ervaren.,’ zegt Cramwinckel. Volgens haar is het essentieel om financieel advies toegankelijker te maken voor kwetsbare groepen en jongeren.