Overheid wil strenger toezicht op BNPL-diensten in winkels
![Overheid wil strenger toezicht op BNPL-diensten in winkels](/__uuid/5b615570-bd76-49e3-8e81-2b76813b1936/Strenger-toezicht-op-BNPL.jpg)
De Nederlandse overheid heeft betaaldienst Klarna aangesproken op de Buy Now Pay Later-service (BNPL) waarmee consumenten aankopen in fysieke winkels op afbetaling kunnen doen. Deze uitbreiding van BNPL vergroot het risico op schulden, vooral onder jongeren en kwetsbare groepen.
Dit schrijven minister van Financiën Eelco Heinen en staatssecretaris Teun Struycken (Justitie en Veiligheid) in een brief aan de Tweede Kamer. BNPL is een snelgroeiende betaalmethode waarbij consumenten aankopen doen en de betaling later voldoen. Hoewel deze diensten kosteloos zijn bij tijdige betaling, kunnen achterstanden leiden tot hoge incassokosten. Momenteel vallen BNPL-transacties buiten het Bureau Kredietregistratie (BKR), waardoor schulden kunnen opstapelen zonder dat dit zichtbaar is in kredietrapportages. Klarna, dat de dienst in 2019 introduceerde, is gevraagd te stoppen met het aanbieden van BNPL in fysieke winkels. De overheid ziet hierin een direct risico op toenemende schuldenproblematiek.
Het Ministerie van Financiën werkt aan strengere regels voor BNPL-diensten. Een verplichte leeftijdscontrole is een van de maatregelen die op tafel ligt, omdat uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat in 2023 minstens 600.000 illegale transacties hebben plaatsgevonden. Ook wordt overwogen om BNPL-transacties op te nemen in het BKR-register, om consumenten beter te beschermen tegen het stapelen van schulden.
Gedragscode en kritiek
BNPL-aanbieders, waaronder Klarna, Riverty, in3 en Billink, hebben eind 2023 een gedragscode ingevoerd om strengere regelgeving te voorkomen. De overheid erkent dit initiatief, maar wijst op tekortkomingen, zoals gebrekkige leeftijdscontrole. Ook andere bedrijven, zoals Bol en Amazon, worden aangespoord de gedragscode te volgen. Uit een evaluatie blijkt dat bij 4% van de BNPL-transacties een incassotraject wordt gestart. Dit komt neer op 1,7 miljoen gevallen, waarvan 350.000 zaken bij een incassobureau belandden.
Betalingsverwerker Adyen reageerde op de kritiek. CFO Ethan Tandowsky verklaarde: ‘Wij zijn een dienstverlener. We bieden de betaalmethodes aan die onze klanten ons vragen. Daarbij volgen we het beleid van de toezichthouder.’ Klarna benadrukt dat 99,4% van de leningen in Nederland volledig wordt terugbetaald en stelt dat consumenten verantwoord omgaan met hun diensten.
Bron: Banken.nl