Verisure verbetert klantenservice en contracten na druk ACM

Verisure verbetert klantenservice en contracten na druk ACM
  • 28 januari 2025
  • Kel Koenen

Onder druk van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Verisure werkwijze ingrijpend aangepast. Aanleiding voor de interventie waren talloze klachten van consumenten over agressieve werving, onduidelijke contractvoorwaarden, gebrekkige klantenservice en moeilijkheden bij het opzeggen van diensten.

Verisure heeft na gesprekken met de ACM verbeteringen doorgevoerd op meerdere fronten. Zo worden consumenten niet langer zonder expliciete toestemming telefonisch benaderd en krijgen zij een duidelijker beeld van de kosten en voorwaarden bij het aangaan van een contract.

De wettelijke bedenktijd van 14 dagen wordt nu zonder obstakels gehonoreerd en het herroepingsrecht wordt helder gecommuniceerd. Ook heeft het bedrijf zijn klantenservice beter toegankelijk gemaakt en de drempels voor opzegging verlaagd. Daarnaast zijn de algemene voorwaarden aangepast en worden thuisverkopers strikter getraind op naleving van consumentenregels.

De ACM zal de komende periode scherp toezien op de naleving van deze aanpassingen. Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, benadrukt: ‘Het is in het belang van consumenten dat Verisure zijn werkwijze op de bekritiseerde punten heeft aangepast. Wij gaan het bedrijf hier ook aan houden.’

Klanten kunnen klachten indienen bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Als blijkt dat de aangepaste werkwijze van Verisure onvoldoende verbetering brengt, kan de ACM verdere maatregelen treffen.

De klachten over slechte bereikbaarheid van de klantenservice en onredelijke eisen in de algemene voorwaarden hebben het imago van het beveiligingsbedrijf geen goed gedaan. Met de genomen stappen probeert Verisure nu niet alleen de toezichthouder tevreden te stellen, maar ook de relatie met klanten te herstellen.