Nieuwe publicatie benadrukt het belang van gastvrijheid

In hun nieuwste boek GASTVRIJ! betogen de auteurs Stijn van Boxtel en Jordy van Heese dat klantgerichtheid vaak beperkt blijft tot transacties en korte termijn interacties. Ze wijzen op het veelvoorkomende gebruik van online chatbots, aanmeldzuilen en onpersoonlijke procedures, waarbij klanten na betaling nauwelijks aandacht krijgen totdat ze een feedback-enquête ontvangen.
De auteurs pleiten voor een verschuiving van klant naar gast, waarbij de nadruk ligt op het bieden van een ervaring. Ze stellen: 'Voor veel organisaties is klantgerichtheid als het bordspel dammen: een simpel spel met vaste stappen, puur gericht op transacties en korte termijn. Dit moet anders! Klantgerichtheid alleen is niet goed genoeg meer, wees gastvrij!'

Een nieuwe kijk op gastvrijheid
In GASTVRIJ! nemen de auteurs de lezer mee in hun visie op gastvrijheid, gebaseerd op jarenlange ervaring. Die ervaringen delen ze in dit boek, waarin ze laten zien hoe gastvrijheid verder gaat dan klantgerichtheid en waarom dit essentieel is voor organisaties, managers en ondernemers. Het boek biedt een kijk op hoe gastvrijheid kan worden geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Het combineert volgense de auteurs commercie en gastvrijheid op een manier, waardoor bedrijven niet alleen succesvol kunnen zijn in hun verkoop, maar ook in het creëren van een onvergetelijke beleving voor hun klanten – of beter gezegd: hun gasten. Om bedrijven te helpen deze transformatie te maken, bevat het boek een kant-en-klaar plan. Dit stappenplan helpt organisaties bij het organiseren van hun eigen workshops over gastvrijheid. Met praktische tips en concrete richtlijnen kunnen teams direct aan de slag om hun klantbeleving te verbeteren en een cultuur van echte gastvrijheid te creëren.
Fotograaf: Luuk Kempe
