Adyen verwerkt ruim 25 miljoen euro aan donaties

Betaalplatform Adyen heeft sinds 2020 wereldwijd meer dan 25 miljoen euro aan donaties verwerkt via het eigen Giving-platform. De donaties zijn afkomstig van miljoenen klanten die bij het afrekenen geld gaven aan goede doelen. Als vervolgactie verdubbelt Adyen in 2025 alle donaties die via het platform worden gedaan.
Voor de introductie van Giving was het voor merken complex om donaties mogelijk te maken. ‘We hebben de checkout omgevormd tot een betekenisvol contactmoment,’ zegt Dominique Simons, Head of Impact bij Adyen. ‘Door donaties in onze betaalinfrastructuur te integreren, kunnen bedrijven zich focussen op de impact in plaats van de administratie. Klanten kunnen op een makkelijke manier goede doelen steunen die bij hen passen.’
Doelstelling van 100 miljoen euro in 2030
Adyen wil het Giving-platform de komende jaren verder uitbreiden. Het Impact-team heeft als doel om tegen 2030 in totaal 100 miljoen euro aan donaties te verzamelen. ‘We zagen een kans om donaties bij de checkout net zo toegankelijk te maken als betalingen - en zo de sector te transformeren. We hadden de juiste mensen, partners en klanten om het verschil te maken’, aldus Pieter van der Does, co-CEO van Adyen.
Giving wordt momenteel gebruikt door meer dan 150 merken in dertig landen, waaronder Patagonia, H&M, Decathlon en Vue Cinemas. De ingezamelde donaties worden verdeeld via geselecteerde non-profitpartners en dragen bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.
Beeld: Adyen