ACM scherpt toezicht op telemarketing aan

ACM scherpt toezicht op telemarketing aan
  • 28 maart 2025
  • Kel Koenen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat per 1 juli strenger controleren of bedrijven zich houden aan de regels voor telemarketing. Aanleiding zijn de aanhoudende klachten over ongewenste telefoontjes, vooral in de energie- en telecomsector. Nieuw in dit verhaal wordt ketenaansprakelijkheid.

‘Telemarketing is al jarenlang een hardnekkig probleem en meldingen hierover behoren steevast tot de top vijf van klachten bij de ACM’, aldus bestuurslid Manon Leijten. ‘Met name energieleveranciers en telecombedrijven zorgen voor veel meldingen. Hier moet nu echt verandering in komen.’

Tijdens een bijeenkomst op 27 maart bracht de ACM energieleveranciers en telecomaanbieders op de hoogte van hun verplichtingen. De toezichthouder wees onder meer op het belang van expliciete toestemming voorafgaand aan een telemarketinggesprek. Deze toestemming moet bovendien vooraf worden geverifieerd, bijvoorbeeld via e-mail, sms, telefoon of app.

Daarnaast moeten bedrijven transparant zijn over het doel van het gesprek, de kosten en de looptijd van eventuele contracten. De regels gelden voor alle organisaties die consumenten of zzp’ers telefonisch benaderen.

Een ander belangrijk punt dat tijdens de bijeenkomst werd belicht, is de ketenaansprakelijkheid. Niet alleen het callcenter dat belt, maar ook het bedrijf dat de opdracht geeft, is verantwoordelijk voor het naleven van de regels. Overtreedt een ingehuurd bureau de wet, dan kan ook de opdrachtgever worden aangesproken.

Met deze aangescherpte aanpak wil de ACM hardnekkige overtredingen binnen de telemarketingsector tegengaan. Bedrijven hebben tot 1 juli de tijd om hun processen in lijn te brengen met de regelgeving. Daarna zal de toezichthouder actief handhaven.