Microsoft zet AI-agents in voor interne en externe klanten

Microsoft heeft bevestigd dat het bedrijf AI-gestuurde agents heeft geïmplementeerd voor duizenden interne en externe klanten. Dit nieuws werd gedeeld in een LinkedIn-post door Charles Lamanna, Corporate VP of Business and Industry Copilot bij Microsoft.
Volgens Lamanna boekt Microsoft grote vooruitgang met Copilot en AI-agents, waardoor bedrijven hun bedrijfsvoering kunnen herstructureren, werknemers efficiënter kunnen werken en gemakkelijker toegang krijgen tot AI-ontwikkelingen. Het bedrijf zet AI-agents onder meer in op de Copilot- en Azure.com-landingspagina’s. Daar helpen ze klanten met productvragen en verbeterde productontdekking, wat resulteerde in een stijging van 70 procent in het aantal paginaweergaven per sessie en een toename van 21,5 procent in conversies. Soortgelijke agents worden ook gebruikt op de Microsoft Fabric- en Power Platform-pagina’s.
Daarnaast worden AI-agents intern bij Microsoft ingezet voor productontwikkeling, bedrijfsplanning en HR-taken. Lamanna zelf maakt gebruik van een agent die hem voorbereidt op klantgesprekken door eerdere interacties samen te vatten. Microsoft meldt dat meer dan 160.000 organisaties gebruik hebben gemaakt van Copilot Studio en alleen al in het afgelopen kwartaal meer dan 400.000 aangepaste AI-agents hebben gecreëerd. Onder deze bedrijven bevinden zich onder andere Dow, Holland America Line en Pets at Home.
Naast de opmars van AI-agents meldde Microsoft deze maand een snelle groei in de CCaaS-markt, slechts zeven maanden na de lancering van Dynamics 365 Contact Center. Hoewel Microsoft geen specifieke installatienummers deelt, behoren bedrijven als 1-800 Flowers, Lenovo en de Mediterranean Shipping Company tot de klanten.
Bovendien heeft Microsoft Dynamics 365 Contact Center geïntegreerd in zijn eigen klantcontactoperaties en Genesys in 2024 vervangen. Een andere belangrijke ontwikkeling is de geplande beëindiging van Smart Assist in Dynamics 365 Customer Service eind 2025, ten gunste van Copilot.
Bron: CX Today