Prijsbewust winkelen blijft populair onder Nederlandse klanten

Nederlandse klanten zijn steeds prijsbewuster, blijkt uit een onderzoek van retailtechnologieplatform Voyado onder ruim duizend klanten. Bijna driekwart (73%) zoekt actief naar kortingscodes, acties of cashback-aanbiedingen voorafgaand aan een aankoop. Jongere generaties zijn hierin het meest actief: 81% van Gen Z jaagt op kortingen, tegenover 63% van de Babyboomers.
Naast kortingen zijn ook loyaliteitsprogramma’s populair. Uit het onderzoek blijkt dat 42% van de klanten is aangesloten bij een loyaliteitsprogramma van een retailmerk, waarbij extra korting de belangrijkste motivatie is. Voor 15% van de respondenten is het ontbreken van een korting een reden om af te zien van een aankoop.
Zelftraktaties blijven aantrekkelijk
Ondanks de prijsbewuste houding, blijft zelfverwennerij een belangrijke factor. Nederlandse klanten trakteren zichzelf gemiddeld vier keer per maand. Mannen besteden gemiddeld € 87 per traktatie, terwijl vrouwen € 64 uitgeven. Gen Z is hierin koploper, met gemiddeld vijf traktaties per maand. Opvallend is dat 40% van deze generatie zichzelf ooit een winkelverbod heeft opgelegd, terwijl zij toch het vaakst impulsaankopen doen, mede door de invloed van sociale media.
Sociale media beïnvloeden koopgedrag
Voor 56% van de Nederlanders speelt social media een rol bij aankoopbeslissingen. Bij Gen Z is dit percentage met 89% het hoogst. TikTok en Instagram zijn daarbij de belangrijkste platformen, terwijl Millennials zich minder laten beïnvloeden (70%). Voor Gen X en Babyboomers heeft Facebook nog de meeste invloed.
Strategische aanpassingen voor retailers
Volgens Mathijs Ruigrok, Sales Manager Benelux bij Voyado, is de opkomst van social commerce en de veranderende rol van influencers een belangrijk aandachtspunt voor retailers. ‘De invloed van social media neemt met elke generatie toe. Retailers moeten inspelen op deze ontwikkelingen, bijvoorbeeld door TikTok optimaal te benutten en klantloyaliteit te stimuleren met aantrekkelijke programma’s.’