Cvneed stopt klantenwerving op verzoek ACM

De website Cvneed.com is gestopt met het aannemen van nieuwe klanten, na ingrijpen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder ontving honderden klachten over onduidelijke abonnementsvoorwaarden.
Cvneed, actief in diverse Europese landen, biedt online diensten aan voor het aanmaken van een curriculum vitae. Volgens de ACM bleek uit klachten dat klanten dachten eenmalig een cv te maken, maar onbedoeld een abonnement afsloten van 35 euro per maand. Toezichthouders uit Zweden, Frankrijk, België, Oostenrijk en Polen meldden soortgelijke signalen.
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, stelt: ‘Bedrijven mogen alleen kosten in rekening brengen die terecht en vooraf gemeld zijn, zodat de consument hiervan op de hoogte is en instemt. Belangrijke feiten mogen niet worden verstopt of weggelaten.’ De toezichthouder benadrukt dat onverwachte kosten en incassotrajecten hierdoor voorkomen moeten worden.
Website blijft online
Na gesprekken met de ACM heeft Cvneed besloten in alle actieve landen te stoppen met de werving van nieuwe klanten. De website blijft beschikbaar voor bestaande klanten, die via hun account gebruik kunnen blijven maken van de dienst.
Volgens de ACM kunnen klanten een overeenkomst vernietigen als er onjuiste of onvolledige prijsinformatie is verstrekt. In dat geval bestaat er geen betaalverplichting. Hulp hierbij is te vinden via ConsuWijzer.
