Prijswinnende VraagApp biedt UX-verlichting
VraagApp is tijdens de openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 uitgeroepen tot 'Beste App voor Iedereen'. Het patiëntgerichte online zorgplatform waarop kwetsbare Nederlanders alledaagse vragen kunnen stellen aan vrijwilligers, vormt door de prijs een voorbeeldfunctie voor het bedrijfsleven. De uitdaging: een applicatie ontwikkelen waarbij iedereen een goede user experience ervaart én breed toepasbaar is. 'Alle gebruikers willen iets dat gemakkelijk en eenvoudig is', vertelt oprichter Frank Schalken aan CustomerFirst.
Via het online zorgplatform dat anderhalf jaar geleden overging tot een livegang, probeert Frank Schalken een naadloze koppeling tot stand te brengen tussen techniek en patiëntgerichtheid. Het breed inzetbare en laagdrempelige karakter van de toepassing bezorgde de initiatiefnemer deze week de e-healthprijs. De vakjury licht toe: ‘VraagApp is conceptueel en operationeel een mooi idee. Het brengt vragen en antwoorden bij elkaar. Het past goed in deze tijd. De schaalbaarheid is onbeperkt, de kosten zijn minimaal en de last op de zorg is minimaal, terwijl de impact breed en groot kan zijn. De doelgroep is vanaf het begin bij de ontwikkeling van VraagApp betrokken en dat is te zien.’
Veel potentieel
Tijdens dezelfde openingsmanifestatie publiceerde de Patiëntenfederatie Nederland een handreiking om patiënten meer te betrekken bij digitale zorginitiatieven – ook patiënten hebben immers een goede gebruikerservaring nodig. VraagApp speelt hierop in, verklaart Schalken: ‘E-health heeft enorm veel potentie voor mensen met gezondheidsachterstanden. Vaak zijn deze mensen laag opgeleid, voor wie deze toepassingen vaak te ingewikkeld zijn.’
Aan de telefoon een trotse Frank Schalken. Hij blijft erop hameren dat aanbieders gebruikers meer moeten betrekken bij het ontwikkelen en testen van applicaties. ‘Niet alleen hoogopgeleiden, maar ook digibeten moeten een goede user experience ervaren. Ontwikkelaars zijn handig en vaak hoogopgeleid. Creëer dan maar eens iets voor mensen die heel anders denken.’
Laagdrempelig = key
Een hele groep Nederlanders zit met angst achter een laptop of telefoon, waarbij ze bij alle digitale mogelijkheden in de stress raken. Voor ontwikkelaars is dit volgens Schalken een ver-van-de-bed show. ‘Bij het ontwikkelen van een laagdrempelige website of applicatie denkt men vaak dat je iets in Jip-en-Janneke-taal moet doen. Dat is niet zo. Een website die begrijpelijk is voor laaggeletterden, is voor iedereen fijn. Alle gebruikers willen iets dat gemakkelijk en eenvoudig is.’
De vakjury is van mening dat het digitale platform een goed voorbeeld is van toegankelijke zorg. ‘Ook in de zorg is lang gedacht dat toegankelijkheid gelijk staat aan online bereikbaarheid. Dat is een misvatting. De toepassing zelf moet ook eenvoudig en begrijpelijk zijn. Je ziet vaak dat (zorg)organisaties worstelen met het gevaar dat ze zoveel kwijt willen in één app of site dat dingen onvindbaar worden voor gebruikers.’ De oplossing: het betrekken van gebruikers in het ontwikkelproces. Álle gebruikers. Dit blijkt volgens Schalken vaak nog een struikelblok voor organisaties. Ontwikkelaars kijken in het eigen netwerk naar mensen die het platform willen testen, om te zoeken naar de bevestiging dat je iets briljants hebt gemaakt. ‘Dát is niet het betrekken van gebruikers. Natuurlijk: het is lastig om mensen voor een panel te vinden die laaggeletterd of digibeet zijn. Daarom pleiten we ook voor een luidere stem van deze mensen in het bedrijfsleven.’
Gemeenteland
VraagApp heeft recent een pilot met de gemeente Amsterdam met een jaar verlengd, als gevolg van ‘positieve bevindingen’. ‘We hebben aanwijzingen dat begeleiders ervaren dat ze meer tijd hebben voor persoonsgerichte zorg.’ Schalken licht een tip van de sluier op: het platform gaat binnenkort een samenwerking aan met de gemeenten Soest, Amersfoort en Rotterdam. De initiatiefnemers van het platform ontvangen dankzij de prijs financiële middelen en expertise om de applicatie verder door te ontwikkelen.
- e-health
- gebruikerservaring
- user experience
- patiëntgerichtheid
- online zorgplatform
- digitale dienstverlening
- UX
- e-healthweek 2019
- applicatie
- app
- techniek
- Beste App voor Iedereen
- VraagApp
- UX
- Patiëntenfederatie