CCMA Manager of the Year 2022: Op zoek naar een ambassadeur voor het vak
Op donderdag 9 juni is het zover. Dan wordt de nieuwe CCMA Manager of the Year 2022 gekozen. CustomerFirst sprak met juryvoorzitter Maaike Rosendaal en Cynthia Mak, jurylid en winnares van vorig jaar, over het proces, de jurering en wat de winnaar volgens hen in zich moet hebben.
Rosendaal is dit jaar voor het eerst juryvoorzitter. Ze volgt daarmee Maarten Vader op, die de rol een paar jaar heeft vervuld. Voor Mak is het de eerste keer in de jury. Ze zet daarmee de traditie voort, waarin de oud-winnaar samen met de andere juryleden de nieuwe winnaar benoemt tot Manager of the Year.
‘Het proces is op dit moment in volle gang’, zo schetsen Mak en Rosendaal. De jury kwam voor het eerst bij elkaar in december om de editie van vorig jaar te evalueren. Mak: ‘Daaruit bleek dat de beoordelingscriteria voor de juryleden helder waren, maar het was duidelijk dat de volgers van het event graag hierin wat meer inzicht zouden willen. Daarom houden we ons dit jaar constant met de vraag bezig of alle stappen uit het proces voldoende transparant omschreven worden. Er was ook vraag naar de impact van het professionele publiek, dus die krijgen nu ook een stem. ‘Deze award is een vakprijs en geen populariteitsprijs, tegelijkertijd willen we ook de mening van het publiek een stem geven in het proces..’ De rol van het publiek zal vooral groter zijn in de halve finale.
Bezoek
De jury is nu op jurybezoek geweest bij de acht halve finalisten. De bedoeling is dat de manager daar het programma maakt in zijn/haar eigen bedrijf. ‘Het mooie van de eigen invulling is dat je gelijk de stijl van de manager ziet’, zo vertelt Rosendaal. ‘De één doet een presentatie vanuit een hok, de ander gaat de vloer op en laat de mensen zien die aan het werk zijn. De één doet het heel losjes, de ander heeft alles geregisseerd. Daaruit zie je ook duidelijk wat een blauwe manager is (data-driven) of meer een groene (mensengericht).
Voor Mak gaf het bezoek als jurylid wat flashbacks naar vorig jaar, toen zij zelf werd bezocht als deelnemer. ‘Ik heb hele diverse dingen gezien, vond het ook erg leuk om het te doen. Zelf vond ik het vorig jaar leuk om heel veel kanten van mijzelf te laten zien, zowel professioneel als persoonlijk. Zo was ik jarig in de periode van het bezoek en heb ik de jury getrakteerd op een zelfgebakken taart – mijn persoonlijke lievelingstaart. Ik heb veel werk in de uitnodiging gestopt, om zo creatief mogelijk uit de hoek te komen. Dat is ook typisch mij. Ze waren er maar 2,5 uur, maar ik hoop dat ze al die voorbereiding toen ook hebben gezien.’
Manager of the Year
Uiteindelijk moet de jury natuurlijk een keuze maken voor de Manager of the Year. De jury heeft uiteraard een beeld bij hoe dat moet worden ingevuld en waar de winnaar aan moet voldoen, al willen beide juryleden dat (logischerwijs) niet precies prijsgeven. Rosendaal: ‘Waar we wel op letten is natuurlijk of iemand echt klaar is voor de verandering. Het vak is op dit moment dusdanig aan het veranderen, dat je dat moet kunnen managen. Daarnaast wordt natuurlijk gelet op visie, leiderschap en hoe je omgaat met trends en ontwikkelingen.’ Mak vult aan: ‘Het thema is natuurlijk To the Future. Hoe gaan we in de toekomst verder? Daarnaast is het natuurlijk mooi als iemand een ambassadeur is voor het vak. Hoe diegene daar dan vorm aan geeft is natuurlijk een persoonlijke keuze. De potentie daarin is belangrijker dan de huidige kwaliteiten.’
Met dat laatste heeft Mak natuurlijk zelf ervaring. Een jaar lang droeg zij de titel en besloot vanuit die nieuwe rol te gaan vloggen en op instagram te posten. Ook was ze natuurlijk de keynote spreker op het afgelopen CustomerFirst congres, maar sprak ze ook op talloze andere evenementen, waaronder het KSF Jaarcongres. ‘Ik kreeg door de award ook echt meer drive en passie om het vak te gaan promoten. Ik had er echt zin in. Zo kon ik me ook persoonlijk verder ontwikkelen.’ De nieuwe winnaar hoeft overigens niet bang te zijn dat ze wordt overvleugeld door de vorige winnares. ‘Ik heb een richting gevonden in wat ik leuk vind, maar het vak kan niet genoeg ambassadeurs hebben.
De winnaar van de Manager of the Year 2022 wordt op donderdag 9 juni in De Kas in Woerden uitgereikt. De voltallige jury bestaat uit:
- Maaike Rosendaal, Bestuurslid CCMA en Manager Customer Care bij PWN
- Melanie Stemerdink, Bestuurslid CCMA en Dedicated Engagement Officer bij Yource
- Ine Beljaars, Manager CoE: Customer Interaction & Digital bij Aegon
- Cynthia Mak, Winnaar Manager of the Year 2021 en Director Customer Care bij Talpa Network
- Rik Bronswijk, Partner bij Coniche en directeur van de WFM Academy
- Harry Jacobs, Programma Manager Dienstverlening bij De Connectie in Arnhem