Duurzame bezorging? Begin bij de check-out

Duurzame bezorging? Begin bij de check-out
  • 21 september 2022
  • Gastauteur

Tussen online retailers is er enorm veel concurrentie. Een goed verzorgde en doordachte webshop is daarom allang niet meer een garantie voor succes. Tegenwoordig maak je het verschil met een unieke merkbeleving en verrassende keuzes in de check-out.

Tegenwoordig maak je het verschil met een unieke merkbeleving en -positionering die je overal laat terugkomen: alles moet een geheel zijn. Van de juiste tone-of-voice tot een karakteristiek ontwerp en aflevering van het product aan huis. En juist bij dat laatste deel is er nog veel winst te behalen.

De consument stelt namelijk steeds hogere eisen aan de bezorging. Dit kan soms best lastig zijn, maar is ook een mooie kans om jouw webshop naar het volgende level te tillen. Want je kan de klant wél verrassen in de check-out door het aanbieden van verschillende bezorgmogelijkheden en vervoerders.

De klant is koning
In webshops draait het om keuze en gemak. Consumenten aarzelen dan ook niet om een andere webshop te bezoeken als hun wensen niet waargemaakt worden. Dit geldt ook wanneer hun favoriete verzendmethode niet beschikbaar is. Consumenten willen regie houden over waar, wanneer en door wie het product geleverd wordt. Bovendien staat een duurzame bezorging steeds vaker hoog op de wensenlijst.

Meer mogelijkheden
Om aan deze eisen te kunnen voldoen, maak je gebruik van een dynamische check-out waarin de consument een keuze in bezorgopties heeft. Geef daarin ook een live overzicht in de actuele levertijden en verzendkosten van de verschillende vervoerders. Zo komt de consument niet voor onaangename verrassingen te staan.

Het is belangrijk om in de check-out ook de mogelijkheid te bieden voor duurzame bezorging. Werk als retailer samen met vervoerders die efficiënt plannen, weinig kilometers rijden en vervoersmiddelen inzetten die weinig CO2 uitstoten. Voor een supersnelle en groene bezorging kan je ook werken met een partij die producten dicht bij de klant op voorraad houdt, zogenaamde City Fulfilment Centers. Door gebruik te maken van fietskoeriers kan je nog eens extra jouw duurzaamheidsidealen benadrukken.

Voordelen optimalisatie
Een optimalisatie van de check-out, zoals hierboven beschreven, heeft voor ondernemers verschillende voordelen. Zo kan een dynamische check-out kostenbesparend zijn, omdat het ook dynamische tarieven laat zien. Deze zijn gebaseerd op de gegevens van de ontvanger en verzender. Hierdoor reken je nooit meer te weinig (of te veel) voor de bezorging. Door data te verzamelen over de gekozen opties kan je daar later weer slim op inspelen met lokale locaties.

Daarnaast geeft een dynamische check-out de mogelijkheid om de klantwensen tegemoet te komen met betrekking tot wanneer, hoe en door wie het pakket bezorgd wordt. Dit zorgt voor een hogere klanttevredenheid, met als gevolg dat zij sneller bij jouw webshop terugkomen. Dit leidt op zijn beurt weer tot een hogere conversie. Een win-winsituatie!

De juiste versnelling
De race naar slimme, snelle én duurzame bezorging is van start. Maar dan moet je als ondernemer wel de juiste versnelling gebruiken. Door bezorgopties aan te bieden in de check-out speel je in op de wensen van de consument wat op den duur zal leiden tot een hogere omzet. En dit hoef je niet alleen te doen. In plaats van je webshop te koppelen aan één enkele vervoerder, kan je hem ook verbinden aan partners die dit proces uit handen nemen. Want e-fulfilment is uiteindelijk het visitekaartje van jouw webshop. Als jij dit goed inricht en je de verwachtingen van de consument waar kan maken (of zelfs boven verwachting bent), komen zij bij jou terug en zit jij op de weg naar succes!

Jeroen Gehlen
Transportmanagementservice Wuunder

comments powered by Disqus