Van alle markten thuis
In de dynamische branche van klantcontact onderscheidt Jim Bronswijk (25) zich als ware pionier. Werkzaam als interim teamleider klantcontact heeft Bronswijk – ondanks zijn leeftijd – al een indrukwekkend pad bewandeld, gekenmerkt door voortdurende aanpassing, leergierigheid én groei.
De reis is niet alleen een toonbeeld van professionele ontwikkeling, maar ook van persoonlijke evolutie. Een interview over passie voor klantbeleving, zingeving en streven naar continue verbetering.
Daadkracht
De wereld van klantenservice is een dynamisch speelveld en Jim Bronswijk is daar het levende bewijs van. ‘Eigenlijk ben ik actief binnen alle facetten van klantcontact. Mijn werk varieert van interim teamleider op de klantenservice tot coaching-opdrachten. Meest recent ben ik betrokken op het gebied van verandermanagement en advieswerk. Best een breed spectrum aan taken’, vertelt Bronswijk lachend. Maar de variëteit aan opdrachten en verschillende omgevingen waarin hij werkt, zijn een bron van daadkracht. ‘Zeker weten, ik krijg altijd energie van nieuwe omgevingen en mensen. Bovendien leer ik bij iedere organisatie iets nieuws dat ik weer kan toepassen bij anderen.’ Een instelling die zijn flexibiliteit en leergierigheid weerspiegelen, behoorlijk essentiële eigenschappen in het vakgebied.
De passie van Bronswijk voor klantcontact begon toevallig. ‘Tijdens een tussenjaar, nadat ik met mijn studie gestopt was, werkte ik fulltime bij een klantenservice. Ik genoot van het klantcontact en zag veel mogelijke verbeterpunten. Na een tijdje kreeg ik de kans om door te groeien tot teamleider.’ Deze ervaring bracht hem uiteindelijk bij Coniche, waar hij zich nu verder ontwikkelt. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Bronswijk al een opmerkelijke carrière achter de rug. Hij begon op de PABO, maar ontdekte al snel dat dit niet het juiste pad was.’ De onverwachte wending in zijn carrière benadrukt hoe belangrijk het is om open te staan voor nieuwe kansen. Zo rondde Bronswijk vorig jaar een post-HBO opleiding af en waardeert hij de nadruk op zingeving en intrinsieke motivatie bij zijn werkgever. ‘Ik neem mijn werk serieus en doe het met plezier. Mijn benadering van leiderschap is vooral scheppend, wat helpt om leeftijd-gelateerde uitdagingen te overwinnen. In het begin wilde ik mezelf meer bewijzen, maar ik ben geen autoritaire leider. Ik wil vooral faciliterend zijn en helpen waar ik kan.’
'Ik krijg veel energie van nieuwe omgevingen en mensen'
Aanpak
Bronswijks’ motivatie in klantcontact gaat niet alleen om het helpen van mensen, maar ook om het verbeteren van de customer experience. ‘Het is vooral die combinatie van het helpen van collega’s én klanten. Ik vind het leuk om medewerkers te ondersteunen, zowel in hun werk als in hun persoonlijke ontwikkeling. Maar klantbeleving vind ik ook interessant, dus mijn aanpak is gericht op het verbeteren van processen en bedrijven, waarbij we de klant nooit uit het oog verliezen.’ De breedte van de sector klantcontact biedt Bronswijk veel kansen. ‘Het verschilt natuurlijk per opdracht, maar soms richt ik me meer op conflicthantering en het omgaan met weerstand. Ik merk dat mensen soms de klant uit het oog verliezen, vooral als ze lang in dezelfde rol zitten.’ Zijn huidige rol bij een IT/farmaciebedrijf illustreert de diversiteit van zijn opdrachten.
Aspect
Hoe gaat Bronswijk gezien zijn leeftijd en flexibele instelling om met de constante veranderingen in zijn werk? ‘Dat vind ik juist het leukste aspect ervan. De dynamiek en het vooruitzicht van steeds nieuwe uitdagingen geven mij energie. Het is spannend om te zien wat er na een huidige opdracht komt.’ Hij licht toe hoe het afronden van een opdracht en het beginnen aan iets nieuws altijd als een mooie ervaring ziet. ‘Het steeds weer soort van opnieuw beginnen brengt frisse perspectieven en nieuwe leermogelijkheden met zich mee.’ Zijn huidige project loopt in maart af en hij weet nog niet precies wat hij daarna gaat doen. ‘In principe loopt de opdracht tot maart en soms loopt een opdracht langer door dan gepland. En anders gaan we iets anders leuks doen. Het lijkt me leuk om inhoudelijk te leren over verschillende branches, dus ik hoop op een opdracht binnen een branche waar ik nog niet eerder in heb gewerkt.’ De bereidheid om nieuwe dingen te leren en zich aan te passen aan nieuwe omgevingen vormt een sleutelfactor in de flexibiliteit die nodig is in zijn vakgebied en hoe hij zich steeds weer moet aanpassen aan nieuwe situaties en doelen. Bronswijk benadrukt dat verandering altijd uitdagend is voor een team en een...
Lees het hele interview in CustomerFirst #01 - 2024
Tekst Kel Koenen | Foto's Zuiver Beeld
- contactcenter
- klantbeleving
- klantcontact
- klantenservice
- klant
- Coniche
- medewerkersgericht
- klantgerichtheid