De customerservice van een SEO-consultant
Bij CustomerFirst gaat het over de service die je mag verwachten als klant. Maar bij veel B2B-diensten ligt dat iets ingewikkelder. Zoals bij het inhuren van een SEO-consultant bijvoorbeeld. Daarbij is de kwaliteit van het product of de dienst vaak afhankelijk van de samenwerking tussen klant en leverancier.
In dit artikel geef ik aan welk serviceniveau je als klant echt wel mag verwachten van je SEO-consultant. Maar ook hoe je er zelf voor kunt zorgen dat je als klant goed bediend wordt door deze externe leverancier. In mijn rol als SEO-consultant spreek ik regelmatig bedrijven die niet tevreden zijn over de geleverde SEO-diensten. Gebrekkige communicatie, geen helderheid over uitgevoerde werkzaamheden en onduidelijke strategieën en resultaten zijn veelgehoorde klachten. Met deze tips zorg je er zelf voor dat de customerservice van jouw SEO-consultant met sprongen vooruit gaat.
- Regelmatig (telefonisch) contact met je SEO-consultant
Spreek af dat jouw SEO-consultant een aantal keer per maand even contact met je opneemt. En volg dat ook op wanneer dat niet gebeurt. Zo blijf jij op de hoogte van waar ze mee bezig zijn en hoe de resultaten zich ontwikkelen. Persoonlijk heb ik wekelijks contact met mijn klanten. En dat is niet alleen om ze op de hoogte te houden. Maar ook om te zorgen dat zij zich ook blijven inzetten in hun rol als samenwerkingspartner.
- Zorg voor een nauwe samenwerking
Een van de verantwoordelijkheden van een externe SEO-expert is dat je je klant in de arm neemt op jouw werkterrein. En hem daarbij uitlegt wat er moet gebeuren en hoe je er samen voor gaat zorgen dat de rankings en organische bezoekersaantallen omhoog gaan. Laat je SEO-specialist uitleggen welke SEO-strategie ze willen gaan voeren en waarom dat de juiste strategie is. En vervolgens hoe je daar samen mee aan de slag kunt.
- Een overzicht van de SEO-werkzaamheden
Vraag naar een maandelijks overzicht van de werkzaamheden. Dan weet je waar je geld aan wordt besteed en of dat op een efficiënte manier gebeurt. Dat voelt misschien gek of spannend. Maar als jouw SEO-consultant niet kan uitleggen wat hij die maand voor jou budget uitvoert…
- Overzicht/ of voorbeelden van de geplaatste links
Linkbuilding is zonder meer het meest onduidelijke deel van SEO, maar o zo belangrijk. Zorg dat jouw SEO-specialist netjes laat weten welke links er geplaatst worden. Dat hoeft niet met een uitputtende lijst, maar kan ook aan de hand van voorbeelden en een stijgende lijn van het aantal links naar je website. Dat kan elke SEO-tool in kaart brengen.
- Duidelijke afspraken met je SEO-consultant
Natuurlijk is er nog veel meer af te spreken met je SEO-consultant om er voor te zorgen dat je er het maximale uithaalt. Bespreek vóór de start van de samenwerking wat je van elkaar verwacht en werk deze uit in de samenwerkingsovereenkomst. Dat voorkomt onaangename (en onnodige) verrassingen of discussies.
Maarten Vermeulen
Pingwin.nl